Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så kommer nya snabbtåget att gå

Den nya höghastighetsbanan kommer att dras genom västra Småland med en station i Värnamo.
”Vi har valt den kortaste, rakaste och billigaste vägen”, säger HG Wessberg, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen.

Den stora frågan har varit om det ska bli en västlig dragning i Småland via Värnamo och Ljungby, eller en östlig via Växjö.

Nu står det klart att Sverigeförhandlingen, som på regeringens uppdrag arbetar med finansieringen av höghastighetsbanan, bestämt sig för en västlig dragning.

”Vi har gjort det här i samförstånd med det underlag som har kommit från Trafikverket”, säger HG Wessberg.

Höghastighetsbanan har tre utgångspunkter: Uppnå snabb och punktlig trafik mellan Stockholm-Göteborg/Malmö, snabb och punktlig storregional trafik och frigöra kapacitet på den befintliga järnvägen.

Med de nya höghastighetstågen – som ska köra i 320 km/tim – ska restiden mellan Stockholm och Göteborg kortas till två timmar. Restiden mellan Stockholm och Malmö kommer att ta en halvtimme längre.

Men snabbtågen ska inte bara korta restiderna, utan ska även bana väg för ökat bostadsbyggande och större och starkare arbetsmarknadsregioner.

”Det här är den största investeringen i Sverige på 150 år”, säger HG Wessberg.

Samtidigt som förhandlingarna om höghastighetsbanan går vidare har notan för projektet dragit i väg.

Så sent som i fjol räknade Trafikverket med att prislappen skulle landa på 170 miljarder kronor. I den senaste analysen uppskattas kostnaden till någonstans mellan 190 och 320 miljarder.

Di rapporterade i helgen om den allt mer högljudda kritik från näringslivets håll som riktas mot det gigantiska tågprojektet. HG Wessberg anser dock att investeringen är nödvändig.

Sverige har en enorm bostadsbrist och stora utmaningar när det gäller jobben. Och då spelar infrastrukturen en mycket viktig roll, menar han.

Alternativet till höghastighetsbanan är att lappa och laga i det befintliga järnvägsnätet, med oklara kostnader och stora störningar som följd.

”Det finns mycket risk i att inte göra något”, säger HG Wessberg.

Höghastighetsbanan ska vara klar senast 2035, men Trafikverket bedömer att projektet kan avslutas fem år tidigare 2030.

Sverigeförhandlingens besked sätter punkt för den politisk striden i Småland om sträckningen.

Bo Frank (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, har argumenterat hårt för att de nya snabbtågen ska gå via Växjö. Men han får alltså se sig slagen av M-kollegan Magnus Gunnarsson, kommunstyrelsens ordförande i Ljungby.

”Detta är ett nationellt och internationellt projekt i första hand. Då är kortast möjliga väg mellan Stockholm och Malmö det starkaste argumentet”, sa han till Di i förra veckan.

Traditionellt sparande? Hitta bästa sparkontot (extern tjänst)