Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Inget avtal – tv-kanaler nedsläckta

Hundratusentals hushåll har blivit av med flera av sina tv-kanaler. Förhandlingarna mellan Telenor och Discovery pågår fortfarande. Under tiden kompenserar Telenors distributörer sina kunder med ett ersättningspaket.

I väntan på att Telenor och Discovery ska komma överens om ett nytt avtal om kanaler som Kanal 5 och Eurosport har de Telenor-ägda distributörerna Canal Digital och Bredbandsbolaget satt ihop ett kompensationspaket. Det skriver företagen på sina hemsidor.

Canal Digitals och Bredbandsbolagets kunder som har kabel-tv med digitalbox kommer under måndagen att få kanalerna MTV, National Geographic, Paramount, Fox, C More Sport och C More Tennis. Kunder med hd-box får ytterligare 14 kanaler.

De Canal Digital-kunder som redan prenumererar på C More Sport- eller C More Max-paketet kommer i stället att få tio fria hyrfilmer.

"Vår främsta prioritet just nu är att få tillbaka kanalerna så fort som möjligt utan att orsaka den kraftiga prishöjning som Discovery kräver", säger Maria Sörnell, pressansvarig på Canal Digital Sverige. Hon säger att förhandlingarna mellan Telenor och Discovery är "i allra högsta grad pågående".

Natten till måndag blev mellan 800 000 och 900 000 svenska abonnenter av med kanaler som Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Eurosport när avtalet mellan norska Telenor och Discovery Networks löpte ut utan att företagen kommit överens om ett nytt.

De båda parterna skyller nedsläckningen på varandra. Enligt Discovery har Telenor valt att ta bort kanalerna från sina tv-paket. Telenor säger sig däremot inte längre ha Discoverys tillåtelse att sända kanalerna.

"Det som ligger till grund för det här är Discoverys krav som leder till för stora prisökningar för våra kunder, men det leder också till att våra kunder måste betala för kanaler de inte vill ha", säger Aron Samuelsson, presschef på Bredbandsbolaget, till TT.

Discoverys presschef Dan Panas säger att de vill se att kunderna åter får tillgång till kanalerna "så snart som möjligt".

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? Jämför här! (extern tjänst)