Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Foodpanda är inte till salu

Rocket Internet-backade matleverantören Foodpanda är inte till salu. Det uppger vd Saurabh Kochar som säger att bolaget har en hållbar och lönsam affärsmodell.

Det skriver The Hindustan Times.

Nekandet om en potentiell försäljning av verksamheten sker i spåren av förra veckans uppgifter där det framkom att Foodpanda hade erbjudit sig självt till uppköp, men utan att lyckas få uppvisat intresse. Inte ens ett lågt pris på 10-15 miljoner dollar ska ha resulterat i inkomna bud, sade källor, som tillade att en nedläggning av rörelsen inte heller längre är att utesluta.

Men nu väljer bolagets vd Kochar att gå ut och dementera uppgifterna. Enligt honom är Foodpanda en lönsam aktör som tjänar pengar på varje order med marginalen kretsande mellan 15-25 procent. Det borde i sådana fall göra Foodpanda till det mest lönsamma bolaget inom sin bransch med tanke på att vd:n till en av de potentiella köparna, Zomato, sade i samband med en tidigare intervju att bolagets marginaler låg på 10 procent, skriver den indiska dagstidningen.

Jämsides Zomato ska också Swiggy har fört diskussioner med Foodpanda om ett potentiellt uppköp, men i slutändan valt att avstå.Foodpanda har befunnit sig i en nedgångsspiral alltsedan det förra året framkom uppgifter om påstådda bedrägerier och systematiska avvikelser inom verksamheten. Därefter följde uppsägningar som omfattade 300 personer, totalt 15 procent av de anställda i Indien.

Det tuffa marknadsklimatet har inte bara suttit sin prägel på Foodpanda, utan även på andra branschaktörer i Indien. Zomato och TinyOwl har skurit ned på sina verksamheter, och de gemensamma uppsägningarna har uppgått till 500. Det förstnämnda bolaget har befunnit sig under en såpass stor press att man valt att lägga ned tjänsten i fyra indiska städer.

Rocket Internet svarade via e-post i förra veckan att bolaget inte kommenterar rykten om Foodpanda.

Tyck till
Tyck till