Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Dice höjer prestandan

Träning på jobbet har blivit ett vapen i kampen om de bästa medarbetarna – och de bästa siffrorna.
”Om vi har pigga, glada och mindre stressade medarbetare presterar vi bättre, gör bättre spel och får ett bättre resultat”, säger Peter Henriksson, hr-chef på Dice.

Spelutvecklingsbolaget Dice, som senast ligger bakom succéspelet Star Wars Battlefront som släpptes i november, är den största arbetsgivaren i den svenska datorspelbranschen med drygt 600 personer anställda på Stockholmskontoret.

Denna position medför också krav på arbetsgivaren.

”Vi har väldigt passionerade medarbetare som gärna sitter vid sin dator och gör datorspel. Det här är en arbetsplats där medarbetarna har möjlighet att göra något som aspirerar på att vara bäst i världen och ibland är det hårt jobb, press och högt tempo. Vissa riskerar då att jobba för mycket utan att röra sig tillräckligt mycket”, säger Peter Henriksson, hr-chef.

Dice har därför valt att satsa mycket på att erbjuda träning på kontorstid i olika former. I veckoschemat återfinns alltifrån kampsport till crossfit, innebandy, simning, yoga och en hel del annat. Vissa aktiviteter har externa instruktörer, men i många fall är det någon ur personalgruppen som är ansvarig för träningsgruppen.

Ofta kommer förslagen på nya aktiviteter från medarbetarna själva.

”Något som vi ser som allt viktigare och satsar mycket på nu är nybörjarträning, där vi vill försöka nå dem som inte redan tränar. De som är vana att vara aktiva är inte svåra att få med, men ser man det ur ett ekonomiskt perspektiv så har vi mest att tjäna på att få i gång de som inte tränar alls på fritiden”, säger Peter Henriksson.

Kristina Hegethorn Pajor jobbar som friskvårdskoordinator på Dice. Hon berättar att man som ett led i att inkludera hela företaget sedan i höstas hittills har utfört hälsokontroller på två av tre spelutvecklingsteam på arbetsplatsen. Under de individuella hälsosamtalen som följde kontrollen uppmuntrades de anställda att uttrycka önskemål inom hälsospektrat.

”Det har gjort att vi nu satsar mer på mindfulness, vilket har visat sig effektivt, både när det handlar om egna förmågan att fokusera bättre och för upplevelsen av reducerad negativ stress. Vi erbjuder också coachning och nybörjarträning för den som vill komma i gång med att röra på sig, men som känner behov av stöd i den processen.”

Kostföreläsningar och individuell kostrådgivning är andra önskemål som framkommit.

”Det är på gång nu. Kost är ett område som vi kommer att lägga mer fokus på framöver, säger Kristina Hegethorn Pajor.

Peter Henriksson lyfter också fram vikten av att inkludera cheferna i friskvårdsarbetet.

”Vi måste få dem medvetna om hur viktigt det är att vi har hälsosamma medarbetare.”

När ett team inom Dice jobbar skarpt mot en deadline inför en ny spellansering görs extra insatser i hälsans tecken.

”Då är det särskilt viktigt att alla mår bra och orkar med. Vi har till exempel börjat med funktionell pausträning på kontoret för att öka cirkulationen främst i axlar, nacke och rygg”, säger Kristina Pajor.

Peter Henriksson säger att den typen av aktiviteter riktade mot dem som har mest att göra också är ett sätt för företaget att säga ”vi ser er, och vi ser att ni jobbar hårt”.

”Det handlar både om medarbetarnas och om företagets bästa. Både mindfulness och motion ökar produktiviteten och fokus. Det är självklart bra för resultatet.”

Men den kanske allra viktigaste effekten ur företagssynpunkt menar Peter Henriksson är att hälsosatsningarna skapar nöjda medarbetare – och nöjda medarbetare stannar gärna kvar på den arbetsplats där de trivs.

”Vi har låg personalomsättning och det är vi väldigt glada för.”

”Att satsa på medarbetarnas hälsa är en långsiktig investering för företaget.”

Många andra av de yngre företagsjättarna som just nu växer snabbt har liknande tänk som Dice när det gäller hälsa. Möjlighet till träning, hjälp med stresshantering och annat har blivit en alltmer självklar del i ”paketet” när man ska knyta till sig, och behålla, de bästa medarbetarna.

Betalförmedlaren Klarna, med 920 anställda i Sverige, står till exempel för startavgiften till alla idrottstävlingar som de anställda vill delta i, som exempelvis Vasaloppet och Tjejmilen.

”Vi har även många andra aktiviteter. En är ’Business Battle’ där man delar in sig i lag, loggar all sin träning i en app och tävlar mot varandra i fysisk aktivitet. Vinnande laget får ett pris på vår kickoff och givetvis möjligheten att skryta vid kaffemaskinen ett bra tag framöver. Detta främjar inte bara hälsa utan även lagbyggande inom företaget”, säger Malcolm Kemp, global hr-direktör på Klarna.