Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Bråk om sjukskrivningar

  • JOBBAR DYGNET RUNT. Rederiet Scandlines har kraftigt minskat sjukskrivningarna, men enligt facket finns det fortfarande problem.

Rederiet Scandlines har lyckats sänka sjuktalen rejält.
”Det handlar om att sätta in rätt hjälp i tid och att ändra attityder”, säger Scandlines hr-chef Stella Achinioti.
Facket hävdar att de anställda arbetar trots att de är sjuka.

Scandlines trafikerar sträckan Helsingborg-Helsingør med sammanlagt 136 avgångar per dag. Rederiet ägs av HH Ferries, men marknadsförs under namnet Scandlines. Arbetsmiljön beskrivs som tuff med tunga lyft, hög ljudnivå och arbete dygnet runt. Trots det har rederiet de senaste åren mer än halverat sjuktalen, som nu ligger på 4,5 procent.

”Det här är något som vi gör därför att vi vill behålla vår personal”, säger HH Ferries vd Henrik Rörbæk.

Scandlines måste, enligt Sjöfartslagen, betala sjuklön från första dagen och mellan 90 och 150 dagar beroende på anställningstid. När man ska mönstra på igen krävs friskintyg.

För att få bukt med sjukskrivningstalen har Scandlines arbetat tillsammans med hälsoföretaget Feelgood.

”En viktig del har varit att skapa en strukturerad process för sjukanmälningar”, berättar Scandlines hr-chef Stella Achinioti.

Tidigare kunde de anställda ringa till en telefonsvarare och sjukanmäla sig. I dag måste de både ringa sin chef och en extern frisklinje med utbildad vårdpersonal.

”Det handlar om att tidigt fånga upp behov och sätta in rätt åtgärder”, enligt Stella Achinioti.

Anställda som återkommande är sjuka får göra en hälsoplan tillsammans med Feelgood.

Stella Achinioti berättar att det i början var en del anställda som reagerade negativt:

”De undrade om de inte fick lov att vara sjuka längre – i dag är förståelsen för varför vi gör så här större.”

Arbetet för att sänka sjuktalen får dock fortfarande kritik.

”Jag är medveten om att sjukstatistiken har gått ned hos Scandlines, men de anställda har inte blivit friskare”, säger Seko Sjöfolks ombudsman Mikael Lindmark.

Facket deltar numera i samtalen mellan läkare, anställd och företagsrepresentant. Allt fokus ligger, enligt Mikael Lindmark, på den enskilde.

”Har personen ett tungt jobb med många lyft så ska han eller hon bli starkare. Det pratas aldrig från Feelgoods sida om att företaget ska göra några arbetsmiljöförbättringar som på lång sikt kan hålla ned sjuktalen.”

Scandlines har möjlighet att begära att den anställda lämnar ett sjukintyg redan första dagen.

”Rädslan för att få ett krav om förstadagsintyg gör att anställda går till jobbet fast de är sjuka”, säger han och fortsätter:

”Det enda positiva är att man kanske har fått bort dem som var måndagsjuka.”

Det är inte första gången som Scandlines och Feelgood arbete kritiseras. Tidigare har det riktats kritik mot att de anställda tvingas gå till företagsläkarna i stället för att själva välja läkare, vilket anmäldes av en allmänläkare.

”Självklart tvingas inte någon att arbeta. Det är Försäkringskassan som avgör om man har rätt till sjukskrivning och sjukpeng”, säger Feelgoods vd Joachim Morath berättar att Feelgoods uppgift är att hjälpa arbetsgivaren i enlighet med arbetsmiljölagen.

”Det kan handla om att anpassa arbetsuppgifterna eller arbetsplatsen för att man ska kunna ta tillvara den arbetsförmåga en anställd har.”

Anställda är givetvis fria att välja läkare när de vänder sig till den allmänna sjukvården, enligt honom.

I de fall arbetsgivaren kräver förstadagsintyg så är det reglerat i kollektivavtal mellan Sjöfolksförbundet och Sjöfartens Arbetsgivarförbund enligt Joachim Morath.

Di har gett Scandlines möjlighet att svara på kritiken från facket, men rederiet har valt att inte återkomma.

Tyck till
Tyck till