Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Swedish Match höjer pris på snus

Swedish Match genomförde i början av året höjningar av listpriset för vissa produkter i sin svenska snusportfölj. Höjningarna gjordes främst inom lågprissegmentet och för Xrange, men även för bolagets samtliga lössnusprodukter inom såväl låg- som premiesnussegmentet.

Det uppger Swedish Match ir-chef Emmett Harrison för Nyhetsbyrån Direkt.

I snitt för Swedish Match hela snusportfölj rör det sig om listprishöjningar på 1,7 procent.

Eftersom listprishöjningarna genomfördes så sent som i början av veckan, den 4 januari, återtår det att se vad det slutliga priset i handeln blir.

I november ifjol, i samband med Swedish Match delårsrapport, ville vd Lars Dahlgren inte precisera när en eventuell prishöjning skulle bli aktuell.

"Men det finns rationella faktorer som talar för att prisnivån framför allt i lågprissegmentet bör öka på den svenska marknaden. Konkurrensläget är stenhårt, men samtidigt är god marknadstillväxt och stabilare andelsutveckling faktorer som inte är negativa för ett sådant övervägande", sade han då till Nyhetsbyrån Direkt.