Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Flest gillar Marabou på Instagram

  • Foto: TT

Sociala medier är en given kommunikationskanal för företag.
Nedan listas de varumärken som engagerar och når flest med sina Instagram-bilder. 

Skistar, Marabou och Bregott har bäst engagemang på Instagram bland varumärken med minst 500 följare, enligt en undersökning gjord av marknadsföringsföretaget Zalster. Sämst engagemang har Blocket, Bodystore och Nöjesguiden.

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? Jämför här! (extern tjänst)

De varumärken som ökar mest i engagemangsgrad på Instagram är Svenska Spel, Sony Music och Lekmer. Svenska Spel ökar kraftigt och har nu en engagemangsgrad på 50. Lekmer har en låg engagemangsgrad på 15, men gör nu en tydlig förbättring.

Indiska, Hemtex och Ben & Jerry är de varumärken som tappar mest i engagemangsgrad i Zalsters undersökning. 

Högst antal gilla-markeringar per uppladdning har Marabou med ett genomsnitt på 6155 stycken. Varumärket är folkkärt och har ett välskött och aktivt konto, enligt Zalster. Näst bäst är Volvo Cars som i genomsnitt har 2801 gilla-markeringar per inlägg. 

Flest följare har Åhléns, Ikea och Marabou som ökar stadigt. Marabou ökar mest med hela 53 procent på en månad.

 

Topp tre engagemangsgrad bland företag med minst 500 följare

1. Skistar: 108

2. Marabou: 90

3. Bregott: 85

 

Botten tre engagemangsgrad bland företag med minst 500 följare

1. Blocket: 10

2. Bodystore: 11

3. Nöjesguiden: 12

 

Varumärkena som ökar mest i engagemangsgrad

1. Svenska Spel: +112 procent

2. Sony Music: +45 procent

3. Lekmer: +44 procent

 

Varumärkena som minskar mest i engagemangsgrad

1. Indiska: -42 procent

2. Hemtex: -28 procent

3. Ben & Jerry: -27 procent

 

Flest följare:

1. Åhléns: 115 668

2. Ikea: 112 847

3. Marabou: 68 388

Graden av engagemang på respektive konto har räknats ut genom antalet genomsnittliga gilla-markeringar på de tio senaste uppladdningarna. Den allra senaste har räknats bort för att undvika för stor varians. Siffran har sedan delats på antalet följare och därefter multiplicerats med 1000.