Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Fett år för krogbranschen

  • Försäljningen på barer och restauranger ökar visar nya siffror. Foto: AP

Restaurangföretagen höjer priserna och går som tåget. Kraftigast ökar försäljningen för barer, caféer och snabbmat.

Krogbranschen har i snitt hållit en årlig tillväxttakt på omkring 5,5 procent de senaste tolv månaderna. Det framgår av Restaurangindex, som tas fram av Statistiska centralbyrån SCB.

Tillväxttakten enligt Restaurangindex varierar stort månad till månad, därför har Di beräknat den genomsnittliga årstakten för perioden november 2014 till november 2015, i löpande priser.

Totalt sålde krogarna mat och dryck för 116 miljarder kronor under tolvmånadersperioden fram till november 2015.

Krogpriserna har under samma period stigit mer än dubbelt så snabbt som priserna i stort.

Hotell- och restaurangpriser steg med dryga 2,5 procent under perioden, enligt SCB:s prisstatistik. Samtidigt uppgick inflationstrycket till omkring 1 procent måttet KPIF, som rensar för de superlåga räntorna.

Nöjerestauranger som pubar, barer och nattklubbar, liksom caféer och snabbmatsrestauranger går allra starkast. De har hållit en årlig tillväxttakt på mellan 8 och 9 procent i snitt under perioden.

Kategorin ”Lunch- och kvällsrestauranger”, den klart största delbranschen, visade försäljningsökningar på nära 5 procent i snitt de senaste tolv månaderna.

Desto knackigare går det för vägkrogarna, som uppvisat stora försäljningstapp det senaste året. I snitt minus 6,5 procent, enligt SCB:s Restaurangindex.

Krogföretagarna är också mer försiktiga om den fortsatta försäljningsutvecklingen.

”Restaurangföretagens syn på efterfrågan på kort sikt var oförändrad i december 2015 jämfört med november 2015. Det är något fler restaurangföretag som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt än som tror på minskad efterfrågan”, skriver SCB med hänvisning till Konjunkturinstitutets senaste mätning av restaurangföretagarnas framtidstro.