Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Bonnier säljer Børsen

  • Tomas Franzén.

Mediekoncernen Bonnier säljer den danska affärstidningen Børsen för knappt en miljard svenska kronor.
Affären är ett sätt för vd Tomas Franzén att frigöra resurser till digitala förvärv, och fler traditionella dagstidningar kan komma att säljas under året.

Köpare är den danska mediekoncernen JP/Politikens Hus som bland annat äger dagstidningarna Jyllands-Posten, Ekstrabladet och Politiken. Prislappen på 800 miljoner danska kronor, knappt en miljard svenska kronor, motsvarar cirka 11 gånger Børsens ebita-resultat.

"Vi gör en bra affär och får ett bra pris för den här tillgången", säger Tomas Franzén, vd för Bonnier, till Di.

Försäljningen av affärstidningen Børsen, som är Danmarks motsvarighet till Dagens industri, ska ses utifrån Bonniers vilja att öka andelen digitala intäkter från 15 procent i fjol till 50 procent 2020. I den framtidsvisionen passar ett traditionellt medieföretag som Børsen, men mindre än 10 procent digitala intäkter, allt sämre in.

För att lyckas med den digitala omställningen är Bonnier, som även äger Dagens industri, dessutom tvingade att göra förvärv, och för att ha råd med det är försäljningar nödvändiga. Att just Børsen blev först ut är logiskt sett till att det är Bonniers enda dagstidning i Danmark.

"Vi jobbar ganska hårt med vår så kallade transformation, där vi försöker minska vårt beroende av tryckta intäkter och frigöra resurser för att kunna växa inom digitala intäkter. Då är det naturligt att inte bara jobba med organisk utveckling, utan även med förvärv som ett verktyg i den transformationen", säger Tomas Franzén till Di.

Ni får knappt en miljard kronor för Børsen. Hur mycket mer resurser behöver Bonnier frigöra för att ha råd med den digitala transformationen?
"Det här räcker en bit på väg för att göra en del intressanta förvärv. Men man ska ändå se det här som ett första steg i vår portföljstrategi."

Kommer Bonnier att sälja fler dagstidningar under 2016?
"Jag ser att vi säkert kommer att göra fler försäljningar under 2016, det tror jag. Men vilka tillgångar det blir återstår att se."

Hur ser du på framtiden för Dagens industri?
"Det skulle jag betrakta som ett kärninnehav."

Under Thomas Franzéns ledningar har Bonnier gjort ett antal digitala förvärv, däribland det danska utbildningsföretaget Clio Online. I fjol var mediejätten även med i striden om bostadssajten Hemnet, men drog sig till slut ut. Köpare blev den norska konkurrenten Schibsted, som betalade 1,5 miljard kronor för sajten - närmare 50 gånger Hemnets rörelseresultat.

Hur ser du på skillnaden i värdering mellan digitala och traditionella verksamheter, är den rimlig?
"Det är en otroligt bra fråga. Man kan konstatera att många digitala tillgångar just nu är väldigt högt värderade, men det återspeglar samtidigt köparnas tro om framtiden. Om vi tittar på multiplar i den här affären så talar vi 11 gånger ebita, och det får man nog betrakta som ett ganska bra pris för en traditionell tidningsverksamhet. Men jag kan konstatera att många av de här digitala tillgångarna är väldigt högt värderade, och det återstår att se om de prisnivåer som vi ser i dag är uthålliga över tid."

Man kan argumentera för att det finns en fara att i den här marknaden sälja traditionella medietillgångar och köpa digitala, att man säljer på botten och köper på toppen?
"Om man tittar på de digitala förvärv som vi har gjort så har vi inte jobbat med den typen av multiplar som var aktuella i Hemnetfallet, så vi är ganska försiktiga. Men en av orsakerna till att vi faktiskt drog oss ur Hemnet var att vi tyckte att priset var högt när vi räknade på det."

Affären är villkorad av det danska konkurrensverkets godkännande.

Tyck till
Tyck till