close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Onlineförsäljning lyfter tysk handel

Publicerad 2016-01-07 16:41

Under den tyska julhandeln så ökade omsättningen i onlinebutiker kring 17 procent. Däremot minskade försäljningen i fysiska butiker något. Tyska butiker och kedjor som inte hänger med i trenden mot alltmer onlineförsäljning riskerar att behöva stänga ned.

Det skriver Handelsblatt i sin nätupplaga på torsdagen och hänvisar siffrorna till en studie gjord av Centre for Retail Research på uppdrag av onlinemarknadsplatsen Retail Me Not.

Annons:

För helåret 2015 ökade omsättningen i tysk handel prisjusterat med 2,8 till 3,1 procent enligt officiell tysk statistik, den högsta ökningen på 20 år. Motsvarande ökning under 2014 var 1,6 procent.

Innevarande år förväntas också bli ett starkt år för tysk detaljhandel. Ekonomen Ulrike Kastens på banken Sal. Oppenheim sade till Handelsblatt att de låga räntorna och en solid arbetsmarknad förväntas ge stöd åt konsumtionen.

Handlarförbundet HDE har ännu inte publicerat någon prognos för handelsutvecklingen 2016 men chefen Josef Sanktjohanser sade att omsättningsökningen kan väntas bli någonstans mellan 2,0 och 2,9 procent ("börja med en tvåa, följt av ett kommatecken").

Handlare som inte hänger med i trenden mot online riskerar dock att hamna utanför, enligt artikeln med överskriften "Handelsboom? Bara online!".

Det Kölnbaserade Institutet för Handelsforskning (IFH) prognostiserar att 45.000 tyska butiker kommer att behöva lägga ned kommande fem år, eller var tionde butikslokal.

Det är dock inte bara rena onlinebutiker som kan dra nytta av förändringen där tyskar shoppar alltmer online, till och med sådant som toapapper, tandborstar och mat utöver elektronikvaror och kläder med mera.

Katarina Spronk på Retail Me Not sade till tidningen att "företag som aktivt använder online och mobil inom sin kärnstrategi kommer att profitera starkt på den pågående förändringen av marknaden".

För svenska H&M är Tyskland den enskilt största marknaden och bolaget har både butiker och onlineförsäljning på marknaden. Delvis Kinnevikägda Zalando är vidare en stor spelare på tysk onlineklädesmarknad.

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Etiketter i denna artikel

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
SSAB B 5,21 25,86
Sweco A 4,87 140,00
SSAB A 3,77 30,56
Kinnevik B -3,59 217,40
Kinnevik A -2,47 264,80
NetEnt AB ser. B -1,21 85,80
Världsindex
Nikkei 225 0,37% 16 834,84
Hang Seng Index 0,81% 20 561,74
FTSE 100 Index 0,04% 6 265,65
Dax 30 0,66% 10 272,71
CAC 40 ±0,00% 4 512,64
Dow Jones Industrial Average -0,13% 17 828,29
NASDAQ Composite 0,14% 4 901,77
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Nordea 10 20 3
Ericsson 7 17 4
Nokia 10 4 0
Handelsbanken 0 6 7
Telia Company 5 5 2
Atlas Copco 6 3 2
Lucara Diamond Corp 8 1 0
Evolution Gaming ... 9 0 0
Assa Abloy 1 5 0
Tele2 3 3 0
Unibet 3 3 0
Bilia 3 1 0
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 3 0
Pandox 0 4 0
Inwido 3 1 0
Concentric 4 0 0
SAS 3 1 0
Semafo Inc. 1 2 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt april 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)