Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Onlineförsäljning lyfter tysk handel

Under den tyska julhandeln så ökade omsättningen i onlinebutiker kring 17 procent. Däremot minskade försäljningen i fysiska butiker något. Tyska butiker och kedjor som inte hänger med i trenden mot alltmer onlineförsäljning riskerar att behöva stänga ned.

Det skriver Handelsblatt i sin nätupplaga på torsdagen och hänvisar siffrorna till en studie gjord av Centre for Retail Research på uppdrag av onlinemarknadsplatsen Retail Me Not.

För helåret 2015 ökade omsättningen i tysk handel prisjusterat med 2,8 till 3,1 procent enligt officiell tysk statistik, den högsta ökningen på 20 år. Motsvarande ökning under 2014 var 1,6 procent.

Innevarande år förväntas också bli ett starkt år för tysk detaljhandel. Ekonomen Ulrike Kastens på banken Sal. Oppenheim sade till Handelsblatt att de låga räntorna och en solid arbetsmarknad förväntas ge stöd åt konsumtionen.

Handlarförbundet HDE har ännu inte publicerat någon prognos för handelsutvecklingen 2016 men chefen Josef Sanktjohanser sade att omsättningsökningen kan väntas bli någonstans mellan 2,0 och 2,9 procent ("börja med en tvåa, följt av ett kommatecken").

Handlare som inte hänger med i trenden mot online riskerar dock att hamna utanför, enligt artikeln med överskriften "Handelsboom? Bara online!".

Det Kölnbaserade Institutet för Handelsforskning (IFH) prognostiserar att 45.000 tyska butiker kommer att behöva lägga ned kommande fem år, eller var tionde butikslokal.

Det är dock inte bara rena onlinebutiker som kan dra nytta av förändringen där tyskar shoppar alltmer online, till och med sådant som toapapper, tandborstar och mat utöver elektronikvaror och kläder med mera.

Katarina Spronk på Retail Me Not sade till tidningen att "företag som aktivt använder online och mobil inom sin kärnstrategi kommer att profitera starkt på den pågående förändringen av marknaden".

För svenska H&M är Tyskland den enskilt största marknaden och bolaget har både butiker och onlineförsäljning på marknaden. Delvis Kinnevikägda Zalando är vidare en stor spelare på tysk onlineklädesmarknad.

Tyck till
Tyck till