Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Håkan Matson: Allt rullar Volvos väg

  • Analys av Håkan Matson.

Luftballongen om en börsnotering för Volvo Cars som släpptes före jul väckte onekligen en del pirrande tankar.
Självfallet skulle man vilja köpa aktier i biltillverkaren just nu.
Allt rullar nämligen Volvos väg.

Nu tillhör jag dem som tror att uppgifterna om en notering var en kraftig övertolkning av vd Håkan Samuelssons deklaration att bolaget måste ha en uppförandekod som ett börsnoterat företag. Av Financial Times tolkades detta som att en notering var nära förestående; varför skulle man annars tänka i sådana banor?

Jag tror snarare att öppenheten är extra viktig för ett bolag med kinesiska ägare.

Inför Zhejiang Geelys köp av vår svenska kronjuvel höjdes många tvivlande, för att inte säga fientliga röster. Huvudtesen i kritiken var att kineserna skulle tömma Volvo på kompetens och produktionskapacitet, helt enkelt flytta helöa klabbet till Kina.

Efter fem år med kinesiskt ägande ser vi hur det har gått.

Volvo Cars slår rekord i antal sålda bilar, nya, attraktiva modeller lanseras i strid ström och märket har tagit ett stort steg mot att verkligen kunna slåss med de tyska prestigebilstillverkarna.

Volvo är, som Geelys egensinnige ägare Li Shufu en gång uttryckte saken, en tiger som släppts ur sin bur.

Det historiska säljrekordet – över en halv miljon bilar! – är givetvis viktigt, alldeles särskilt som Volvo siktat på sådana nivåer sedan 80-talet.

Symboleffekten ska inte underskattas.

Men ett minst lika viktigt besked kommer om en månad: har fler sålda bilar också lett till ökad lönsamhet?

Om inte är Volvos långsiktiga utveckling mer osäker.

Men jag sticker gärna ut hakan och gissar att 2014 års magra vinstmarginal på 1,7 procent har ökat till över 3 procent. I pengar tjänade Volvo Cars 2,2 miljarder kronor under 2014, men gynnsammare dollarkurs och bilar med bättre marginaler torde ha knuffat resultatet uppåt rejält under 2015.

Intressant är också att Volvo nu talar om 800 000 bilar som ett mål på "medelång sikt". Ambitionen mer långsiktigt torde vara betydligt högre, något som också Li Shufu signalerade när jag träffade honom för en intervju häromåret. Obehindrat började han tala om en volym på minst en miljon bilar.

Finns det hot? Det gör det alltid – och bilindustrin är en mycket enkel bransch: framgång eller fiasko avgörs till stor del av hur bilmodellerna mottas på marknaden.

Därför blir premiären för S90 i Detroit på måndag så viktig. Kan Volvo slå sig in i det segment som domineras av Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass (som också har premiär för sin nya generation i Detroit!) är mer än halva segern vunnen.

Men redan på måndag kan Volvo vinna en hel seger.

På bilsalongen i Detroit presenteras då de mest prestigefyllda utmärkelserna på den amerikanska bilmarknaden, "Car of The Year" och "Truck of the Year".

Volvo XC90 är en av tre finalister i den senare kategorin – och har goda vinstchanser.

En seger där hade givetvis drivit en börskurs.

Om det hade funnits en aktie som varit noterad, vill säga.

Tyck till
Tyck till