Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Uppkopplade prylar hetast

  • Prylar som sköts via nätet blir allt populärare. Här visas en så kallad robotbar upp på teknikmässan i Las Vegas. Foto: Axel Öberg

LAS VEGAS Trenden med allt fler uppkopplade saker i hemmet dominerar teknikmässan CES i år, och väntas driva upp marknaden för konsumentelektronik till rekordsumman 2500 miljarder kronor.
Samtidigt tappar traditionella storsäljare som datorer, tv-apparater och telefoner andelar av den kakan.

Sakernas internet, alltså trenden med allt fler uppkopplade prylar, gläder inte bara nätverksutvecklare som Ericsson. Enligt CTA, branschorganisationen som står bakom CES-mässan i Las Vegas, väntas det leda till rekordförsäljning av konsumentelektronik i USA under 2016. CTA:s prognos ligger på 287 miljarder dollar, eller 2427 miljarder svenska kronor.

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? Jämför här! (extern tjänst)

Den största delen av försäljningen, 51 procent, drivs av telefoner, tv-apparater, pekskärmar och datorer, bärbara liksom stationära. Men i år skapar smarta vitvaror och uppkopplade bilar stora rubriker under mässan.
”Nästa år kommer dessa fem kategorier att representera mindre än hälften. Vi ser större tillväxt ifrån andra områden”, säger Shawn DuBravac, som är chefsekonom på CTA, inför CES formella invigning på onsdagen.

Mässan har i många år förknippats med en kamp om vem som kan producera den största och häftigaste tv-apparaten. Och trots att teknikjättar som Samsung och LG båda trycker hårt på smarta tvättmaskiner och kylskåp, så har de inte gett upp sitt gamla paradnummer.
LG presenterade en tv i formatet Dolby Vision HDR, i en serie som heter G6, som bara är 2,57 millimeter tjock.

Det är dock Samsung som dominerar den amerikanska tv-marknaden, och bland nyheterna finns en kurvad topp-tv vid namn KS9000. Marknadsledaren är dock medveten om att tv-apparaten utsätts av hård konkurrens från mobiltelefoner, pekskärmar och datorer. 

”Sättet som människor tittar på tv förändras snabbt”, konstaterade Samsungs Amerikachef Tim Baxter när han presenterade bolagets nyheter under den pressdag som föregår mässans öppnande.