Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Elbilsboom en "piss i Mississippi"

  • Foto: Anders Wiklund/TT

Försäljningen av elbilar i Sverige mer än fördubblades under 2015. Men fortfarande är inte ens var hundrade ny bil en ren elbil.
Det är en piss i Mississippi, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén om elbilsandelen.

Branschorganisationens statistik visar att knappt 3 000 nya elbilar registrerades i fjol. Det är en ökning med hela 139 procent jämfört med 2014.

Men det är från en låg bas. Så procentsiffror måste man bortse ifrån, man måste se till de absoluta talen i det här fallet. Och vi är inte nöjda, säger Bertil Moldén.

Han tycker inte heller att prognosen för 2016 är särskilt positiv. Bil Sweden räknar visserligen med att "supermiljöbilarna", som förutom rena elbilar även inkluderar så kallade laddhybrider, ökar sin andel av de totala nyregistreringarna från 2,5 procent 2015 till drygt fyra procent i år.

Men i perspektivet att vi ska vara fossiloberoende 2030 så går det alldeles för långsamt, säger Moldén, med hänvisning till regeringens vision för framtidens fordonsflotta.

Ketchupeffekt

Andra i branschen ser mer optimistiskt på elbilsmarknadens utveckling. På Nissan, vars Leaf är den näst mest sålda elbilen i Sverige efter Teslas Model S, tror kommunikationschefen Alexandra Österplan att den svenska marknaden står inför en "ketchupeffekt". Det beror bland annat på att Nissan och andra tillverkare nu lanserar en ny generation elbilar, med längre räckvidd än tidigare modeller.

Det som behövs, det är fler laddstolpar. Det är den stora grejen. Kan man snabbladda bilen på strategiska platser, då kommer det bli ett enormt uppsving, säger hon.

Österplan säger sig se "ett jätteintresse" för rena elbilar, inte minst från vanliga privatpersoner som hon menar har vant sig vid tanken på att köra en elbil.

Man har insett att det här är ingen Star wars-grej, utan att elbilarna finns på riktigt och att de kommer fortsätta att finnas.

Även Volkswagen ser ljust på utsikterna för laddbara bilar. Framför allt räknar informationschefen Marcus Thomasfolk med en stark utveckling för laddhybriderna, trots att den statliga miljöbilspremien för dessa vid årsskiftet halverades till 20 000 kronor.

Laddhybrider är en bra medelväg, och där ser vi nog att utvecklingen kommer ta fart ytterligare. Vi har ju lanserat Passat som laddhybrid. Där tror vi på ganska stora volymer, säger han.

När det gäller de rena elbilarna så tror jag att det också kommer att tuffa på, men jag tror inte vi kommer se någon raketutveckling under det kommande året.

Förutom satsningar på infrastruktur som laddstolpar vill branschen, förstås, gärna se mer av ekonomiska morötter från statligt håll, i stil med dem som i Norge har lett till att uppemot var fjärde ny bil som säljs är laddbar.

I Norge har man uppnått ett genombrott tack vare olika satsningar på att premiera elbilsköpande. Så det går ju, om man vill, säger Marcus Thomasfolk.

Sälja bilen? Kolla här hur mycket du får för den! (Extern tjänst)