Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Bilismen tar revansch

Allt prat om "Peak Car", om att privatbilen är på väg ut, kom på skam i fjol. I stället staplades rekorden på varandra: försäljning, resande, antal bilar.

Under 2015 såldes det 345 053 bilar i Sverige, den högsta siffran i historien. Det tidigare rekordet från 1988 var på 343 963 bilar, dock kraftigt dopat av en subvention för bilar med katalysator.

Detta innebär samtidigt att prognosen för i år – 330 000 bilar – gör att 2016 i praktiken kan bli det näst bästa året i historien.Det finns flera saker att notera i fjolårets siffror:

+ Volvo nådde en andel på 20,64 procent och 71 221 sålda bilar, märkets bästa år hittills.
+ Trots "Dieselgate" gjorde också Volkswagen sitt bästa år och Golf knep andraplatsen efter en kraftig ökning (35,1 procent!).
+ Andelen miljöbilar minskade en aning (från 18 till 17,5 procent) och försäljningen består till huvuddelen av snåla dieselbilar.
+ Antalet renodlade elbilar mer än fördubblades (från 1 238 till 2 962) – men prognosen för i år pekar mot samma nivå: runt 3 000 elbilar.
+ Försäljningen av laddhybrider kommer enligt prognosen att fördubblas, från 5 614 bilar till 11 000.

Fjolårets ökning med 13,5 procent förklaras i huvudsak med Sveriges starka ekonomi, med växande BNP, hygglig arbetsmarknad, höga bostadspriser och rekordlåg ränta. Det senare kan ha hjälpt till att få fart på privatleasingen, som närmast exploderat i Sverige.

Många av dem som har utnyttjat den formen för att skaffa bil är äldre kvinnor, en grupp som nu växer kraftigt som bilägare.
Den höga försäljningen gjorde att också bilbeståndet nådde en ny rekordnivå: över 4,5 miljoner bilar. Normalt ökar antalet bilar i trafik med 50 000 per år, men i fjol torde siffran ha legat närmare 100 000.
Vi svenskar kör också mer bil än någonsin tidigare.
Det totala resandet med bil närmar sig 120 miljarder personkilometer och har växt kraftigt de senaste åren.
"På mindre än två år har resandet med bil ökat mer än vad resandet med tåg har gjort på 55 år", säger Ulf Perbo, vice vd på Bil Sweden.
Tre av fyra resor görs i dag med bil, närmare nio av tio resor sker på väg.
Trenden med att yngre människor inte längre tar körkort har också brutits sedan några år. Andelen som tar körkort ökar sedan tre år. En intressant aspekt av flyktingströmmarna till Sverige är att många kommer hit utan körkort. Men för att få arbete och bostad krävs ofta också bil, en omständighet som väntas driva på såväl körkortsinnehav som bilbestånd ytterligare.

Flera trendspanare och debattörer har under ett antal år hävdat teorin "Peak Car" och pekat på att försäljningen minskar, att bilresandet kommer att ske i bilpooler eller hos aktörer som Uber och att allt färre ungdomar tar körkort.

Men ingenting i fjolårets siffror pekar mot att bilismen skulle ha passerat sin topp – tvärtom. Överhuvudtaget drivs alla rekord av det enkla faktum att vi blir fler svenskar, att transportbehovet ökar med alla nya familjekonstellationer och att vi har råd att köra mer bil, trots ökande bensinskatter. Själva bilarna blir, rensat för skillnader i utrustning, runt 1 procent billigare att köpa varje år medan kollektivresandet samtidigt blir runt 2 procent dyrare.

Ovanpå allt är det inte så dumt att själv få välja när och vart man ska resa, att sitta i en bekväm fåtölj, ha värme alternativt luftkonditionering och dessutom kunna lyssna på en icke oäven musikanläggning. Det har också sin betydelse för bilismens rekordår.