Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Analys: Den rättsliga rysaren inleds nu

  • USA stämmer nu Volkswagen. På bilden vd:n Matthias Müller. Foto: AP

Justitiedepartementet och naturvårdsmyndigheten EPA lämnade under måndagen in en stämning för den tyska biljättens fusk med avgasreningen i 600 000 bilar.
Men det är bara början.
Enligt en talesman kan stämningen, som lämnades in vid en domstol i Detroit, leda till "miljardtals dollar" i böter för Volkswagen.

Stämningen från den amerikanska staten var väntad. Efter att VW avslöjats med att ha manipulerat med avgastesterna – där tekniken för rening av kväveoxider fungerade i laboratoriet, men inte i verklig körning – har en rad olika rättsliga efterspel väntats.

I Europa har polisen gjort razzior mot Volkswagen i flera länder, för att säkra bevis – men den tyska biljätten har också samarbetat med myndigheterna för att ta fram tekniska lösningar för att rätta till de manipulerade bilarna, något som också har lyckats i Europa.

Men bortsett från måndagens stämning från den amerikanska staten har VW också stämningar från arga och besvikna bilägare att vänta. Redan veckan efter att skandalen avslöjades i september erbjöd amerikanska advokater hjälp för att starta en grupptalan. För några veckor sedan förbereddes 34 grupptalan mot Volkswagen – men det kan fortfarande bli fler.

Tillsammans kommer detta att betyda enorma skadestånd för biltillverkaren, som var störst i världen när skandalen briserade.

Bolaget har själv gjort reservationer på runt 60 miljarder kronor, men det torde enbart täcka de tekniska åtgärder som måste sättas in för att rätta till de 11 miljoner bilar som omfattas av fusket.

Det är naturligtvis omöjligt att bedöma hur stor notan till slut blir.

Credit Suisse har gjort ett försök – som bara bekräftar osäkerheten i kalkylerna. I bästa fall, ansåg banken, stannar totalkostnaden vid runt 220 miljarder kronor.

Men i värsta fall kan den landa på runt 740 miljarder kronor.

Det skulle i så fall vara 60 procent mer än vad BP betalade för oljeläckan från Deepwater Horizon – och sju gånger (!) mer än Volkswagens vinst för 2014.

Redan under tredje kvartalet i fjol rasade Volkswagens resultat och bolaget visade röda siffror för första gången på 15 år.

Ovanpå det är de ännu mer svårbedömda skadorna för varumärket.

Dock kan noteras att försäljningen inte har rasat på ett sätt som många hade väntat sig. I Sverige satte VW exempekvis nytt rekord under fjolåret.

Stämningen kommer dock med maximal olycklig tajmning för Volkswagen.

På tisdagskvällen skulle VW:s Hebert Diess hålla ett tal på CES-mässan i Las Vegas för att vrida bort fokus från avgasskandalen. Tanken var att berätta om uppkoppling, elektrisk mobilitet – och dessutom visa upp en ny eldriven konceptbil.

Nu kommer frågorna i stället att handla om skandalen och konsekvenserna av stämningen från den amerikanska staten.

Tyck till
Tyck till