Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

C More: Viaplay oärligt

  • HAR STORSTÄDAT. C Mores vd Manfred Aronsson har förhoppningar om att bolaget ska gå med vinst 2017. Foto: Jesper Frisk

Betal-tv-bolaget C More är en av mediekoncernens Bonniers största framtidssatsningar, men också koncernens stora förlusthärd. Vd:n Manfred Aronsson ser dock ljuset i tunneln. Samtidigt riktar han skarp kritik mot konkurrenten MTG, som han anklagar för falsk marknadsföring.

Bonniers förlusttyngda betal-tv-bolag C More är i processen att rusta sig för att ta upp kampen om betal-tv-tittarna.

Tv-veteranen Manfred Aronsson, C Mores vd sedan 2013, har ägnat sig åt att rensa ut olönsamma verksamheter, renodla innehållsportföljen, samt bygga upp en ny organisation som ska förtydliga bolagets position på den växande marknaden för strömmad tv som i dag totalt omsätter 1,7 miljarder kronor.

I 2015 års bokslutsrapport syns det första resultatet av arbetet, säger Manfred Aronsson.

”Vi har varit tvungna att både gasa och bromsa för att ta oss framåt, men vi halverar förlusten från 2014.”

Bonnier köpte C More 2008. Förvärvet har enligt uppgift hittills kostat koncernen cirka 5 miljarder kronor och är därmed en starkt bidragande orsak till koncernens höga skuldsättning.

C Mores förlusthistorik grundar sig i att bolaget tidigare har köpt på sig dyra rättigheter inom sport och film, som man sedan inte har kapitaliserat på, enligt Manfred Aronsson.

2014 landade bolagets förluster på cirka en halv miljard kronor.

”C More kommer förhoppningsvis att gå med vinst senast 2017. Hade det inte varit för negativa valutaeffekter av dollarn hade vi varit nära break-even 2016.”

C More ska växa genom att cementera en position som den svenska tv-plattformen. Konkurrensen inom internationellt tv- och filminnehåll är för stor, anser Manfred Aronsson.

På dramasidan nämner Manfred Aronsson stolt premiärer av serier som Gåsmamman, Beck och Saknad, som några av C Mores starkaste kort i portföljen.

Sporten är dock det mest avgörande innehållet för C Mores framtida tillväxt. Manfred Aronsson kallar sporten för en ”murbräcka in i de svenska hushållen”, och ser i sitt svenska sportutbud som C Mores främsta konkurrenskraft.

Här finns sändningsrättigheter till Fotbollsallsvenskan, Hockeyallsvenskan, SHL och PGA-touren.

”Vi ska vara ett Spotify för svensk sport”, säger han.

MTG:s hårt sportprofilerade strömningstjänst Viaplay höjer i år priserna på abonnemang med motiveringen att de 2016 erbjuder det största och bästa utbudet inom sport.

Manfred Aronsson håller inte med, utan anser att C Mores svenska matcher står sig väl mot Premier League, NHL, La Liga och Serie A.

”Även om Premier League är en grymt stark rättighet så har du inte alls samma hjärta och passion när det kommer till dessa matcher som du har till ditt lokala fotbolls- eller hockeylag, det ser vi i våra tittarundersökningar.”

Manfred Aronsson, som har ett förflutet som toppchef på MTG, anser inte att Viaplay är helt ärliga i sin marknadsföring.

”Viaplay har tappat Fotbollsallsvenskan, Hockeyallsvenskan och PGA-golfen, och lagt till två ligor som vi knappt har märkt att de har försvunnit sedan Viasat tog över. Att gå ut och säga att man gör den största sportsatsningen någonsin anser jag därför är falsk marknadsföring eftersom tjänsten har blivit sämre”, säger han.

Ett tajtare samarbete med systerbolaget TV4 ska också bidra till att förstärka C Mores position.

Finns det planer på en sammanslagning av C More och TV4?

”Vi är i samma affärsområde. Sedan att det är olika bolag har historiska skäl, men man behöver inte vara ett och samma bolag för att kunna dra fördelar av varandra.”