Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Stor irritation över gränskontroller

  • Foto: Johan Nilsson / TT

Frustrationen växer nu bland alla de som dagligen pendlar mellan Sverige och Köpenhamn. Buss- och tågföretagen är också irriterade. Trots att kontrollerna införs klockan 00.00 i morgon, den 4 januari, är det fortfarande oklart hur de ska dokumenteras.

Efter elva års tågpendlande tar Ann-Christin Wesser Ingels nu bilen i stället, från Annelöv i Skåne där hon bor till jobbet i Köpenhamn.

Redan under senhösten, när kontrollerna på Hyllie infördes, blev det krångligt, säger hon till SVT. Men vid midnatt, när id-kontroller blir ett krav på samtliga tåg, bussar och färjor mellan Danmark och Sverige, blir situationen ohållbar.

"Jag har övervägt alla möjligheter. Jag har till och med tittat på hur lång tid det skulle ta att i stället pendla över Helsingör, men det går inte heller".

 

Buss- och tågföretagen är också irriterade. Utöver själva id-kontrollerna måste transportören även dokumentera kontrollerna, men exakt hur denna dokumentation ska gå till är fortfarande oklart.

"Vi är väldigt, väldigt frustrerade och kritiska till det här. Vi vet fortfarande inte hur den här dokumentationen ska gå till", säger Christel Grip, presschef på Swebus som kör 3-4 turer från Köpenhamn till Sverige varje dag.

Det var i onsdags som Polisen gick ut med information om hur förordningen om identitetskontroller ska tillämpas.

"Det känns mycket märkligt, att den kom så sent och var så oklar", säger Christel Grip.

Enligt den nationella gränspolissektionen kan dokumentationen utgöras av kopior på id-handlingarna, en passagerarlista med namn där det tydligt framgår vilken typ av id-handling varje person visat eller en övervakningsfilm.

Om transportören inte kan visa sådan dokumentation anmäls händelsen till Transportstyrelsen, varpå transportören kan tvingas betala en sanktionsavgift.

"Det är orimligt att tågoperatörerna själva ska behöva tolka föreskriften, hur åtgärderna ska utföras rent praktiskt. Det är inte tydligt hur det här ska göras och man lägger bevisbördan på transportören, med en hög sanktionsavgift", sade Björn Westerberg, vd för branschorganisationen Tågoperatörerna, till TT när förordningen blev känd.

Enligt honom är risken stor att resultatet blir trafikstörningar och högre kostnader, med höjda biljettpriser som följd.