close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Rekordvinst för Acne

Uppdaterad 2016-02-01 09:28. Publicerad 2016-01-31 21:00

RÄTT FRAMTIDSUTSIKTER. Acne har vunnit många modepriser, men Albert Bonniers pris till Årets företagare var något speciellt, enligt Mikael Schiller. Foto: Joey Abrait

Mikael Schiller och Jonny Johansson, Årets företagare i fjol, kan summera ännu ett kanonår för den svenska moderaketen Acne Studios. Vinsten blev en kvarts miljard kronor.

”Acne är nu ett helt igenom internationellt märke”, säger Mikael Schiller.

När Di träffar Mikael Schiller, arbetande ordförande i Acne Studios och dess vd 2001–2011, ska han senare samma dag ge sig iväg på en 1,5 månader lång arbetsresa jorden runt.

Annons:

Fakta

Acne Studios

Verksamhet: Säljer kläder via 45 egna butiker (inklusive franchise) och 650 återförsäljare i 45 länder.

Ägare: Jonny Johansson 37,5 procent, Mikael Schiller 37,5 procent, Öresund 9 procent, Creades 8 procent, Pan Capital 4 procent, vd Mattias Magnusson och övrig personal 4 procent.

Vd: Mattias Magnusson.

Ordförande: Mikael Schiller.

Chefsdesigner: Jonny Johansson.

Omsättning sept 2014–aug 2015: 1.442 Mkr.

Resultat före skatt: 253 Mkr.

Antal anställda: Cirka 600.

Kuriosa: Företaget grundades 1996 av ett designkollektiv. De första jeansen lanserades 1997 som en marknadsföringsgrej av Jonny Johansson.

”Första stoppet blir Paris, där vi har en presentation under herrmodeveckan, sedan är det i mångt och mycket en butiksletarresa. Jag ska till Melbourne och Sydney och titta på nya potentiella butikslokaler, vilket jag också ska göra i Hongkong, Shanghai, Peking, Tokyo, Vancouver och Toronto”, säger han och fortsätter:

"Vi har i dag 10 procent av all vår försäljning från nätet.”
Mikael Schiller, ordförande Acne Studios

”Därefter har jag två veckor i New York, där vi nyligen öppnade vår andra butik på 8th Avenue och senare i år kommer öppna vår hittills mest påkostade butik på Madison Avenue. Sista stoppet blir Paris igen; den 5 mars visar vi vår damkollektion höst/vinter 2016 där.”

Som juryn till Årets företagare 2014 konstaterade för ett knappt år sedan har Jonny Johansson, kreatören, och Mikael Schiller, affärsmannen, tillsammans gjort Acne till ett mycket respekterat varumärke världen över. Men det som imponerade mest på juryn var bolagets räkenskaper. I den erkänt tuffa modebranschen hade Acne dubblerat omsättning på tre år till en bit över 1 miljard kronor, med ett mycket gott resultat.

Den helt färska årsredovisningen för det senaste räkenskapsåret, som sträcker sig fram till augusti 2015, visar att Acne fortsätter att gå som tåget. Omsättningen skrevs till drygt 1,4 miljarder kronor, en ökning med 23 procent, och resultatet före skatt ökade med 54 procent till hela 253 Mkr.

Nigör alltså en vinst på en kvarts miljard kronor – betydligt mer än de flesta svenska modeföretag omsätter! Vad är det som går så bra?
”Våra egna butiker och e-handeln är det som går bäst. Vi har nu närmare 50 egna butiker på fyra kontinenter. Men vår webbshop är den butik som är överlägset störst och växer klart snabbast. Vi har i dag 10 procent av all vår försäljning från nätet.”

Räknar du med att den andelen kommer att fortsätta öka?
”Absolut. Just nu håller vi på att byta den tekniska plattformen för vår webbshop. Det finns ingen anledning för oss att försöka bygga den bästa lösningen själva, utan vi går över till en extern leverantör, Demandware, som redan jobbar med varumärken som Adidas, Tory Bursch och Barney’s. De anpassar webbshopen med lokala betalningslösningar, servrar och annat. Det kommer vara till stor hjälp bland annat i Kina.”

Ny karriär? Regga ditt CV på flera jobbsajter samtidigt! (Extern tjänst)

Hur skulle du beskriva utvecklingen i modebranschen som helhet?
”Det har skett en väldig polarisering. De som är duktiga går det riktigt bra för, och även nya aktörer kan snabbt nå framgång. Men de som bara gör okej grejer, inte magiska, har det tuffare.”

Hur står det till med svenskt mode?
”Jag har inte så bra koll, men ett märke som jag imponerats av är Eton, som ju flugit lite under radarn men vuxit enormt snabbt. Jag hjälpte ett riskkapitalbolag att titta på Eton i höstas och kunde då konstatera att märket bland annat har lyckats med sin USA-lansering och det är inte snutit ur näsan. Det visar hur bra det är med en tydlig nisch; Eton gör bara en grej, skjortor, och har fullt fokus på det, i stället för att försöka bygga ett helt universum, som de flesta andra försöker göra.”

”Annars är det mest intressant för vår del att följa H&M och deras olika koncept. Cos tycker jag är duktiga.”

Mikael Schiller och Jonny Johansson, chefsdesignern som var med och grundade Acnekollektivet 1996 och tog fram de stuprörsjeans som utgjorde fröet till det i dag internationellt upphöjda modebolaget, är huvudägare i bolaget sedan 2006. Duon tog då stora personliga lån för att kunna köpa ut de andra delägarna ur Acnekollektivet och driva klädbolaget vidare i egen regi.

Öresund togs tidigt in som extern investerare, men sedan dess har det inte hänt något på ägarfronten annat än att investmentbolagets 21-procentiga innehav delats på tre aktörer; Mats Qvibergs Öresund, Sven Hagströmers Creades och finansfirman Pan Capital. Andra ägarförändringar är inte att vänta, enligt Mikael Schiller.

”I alla fall inte för min och Jonnys del. Att Acne är privatägt tror jag är en av våra komparativa fördelar. Kunderna känner när företag gör saker med hjärtat. Och vi kommer alltid att göra det vi tror på.”

Acne har genom åren vunnit en rad modepriser, men att få ta emot Albert Bonniers pris till Årets företagare var något speciellt, enligt Mikael Schiller. Prisutdelningen på Bonnierresidenset Nedre Manilla i maj i fjol minns han med glädje.

”Det kändes stort och det gör det fortfarande. Både Jonny och jag ville ha prisstatyetten, så vi tjatade till oss en till som vi fick köpa för självkostnadspris. Så nu har vi en varsin gubbe hemma.”

Vem tycker du borde få priset i år?
”Daniel Ek på Spotify och Sebastian Siemiatkowski på Klarna är väldigt duktiga. Spotify använder jag hela tiden, det är en fantastisk tjänst.”

Här kan du läsa alla artiklar vi publicerar om Årets företagare 2016

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
I dag 44,93 Pkt
2016-05-30 09:00 - 17:30
DJI 0,25% 17 873,22

Dow Jones Industrial Average

0,25%

Skapad 2016-05-27

Valeant vinnare

NEW YORK. Krisbolaget gjorde en stark dag på Wall Street, där de stängde på dagshögsta.

Etiketter i denna artikel

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:46 % Senaste
NetEnt AB ser. B 6,35 91,25
Millicom International Cellular SDB 3,17 485,00
Kinnevik B 3,02 205,40
SSAB A -8,05 28,10
SSAB B -4,83 24,61
Dometic Group -2,80 53,90
Världsindex
Nikkei 225 0,37% 16 834,84
Hang Seng Index 0,88% 20 576,77
FTSE 100 Index 0,08% 6 270,79
Dax 30 0,13% 10 286,31
CAC 40 0,05% 4 514,74
Dow Jones Industrial Average 0,25% 17 873,22
NASDAQ Composite 0,65% 4 933,51
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Nordea 10 20 3
Ericsson 7 17 4
Nokia 10 4 0
Handelsbanken 0 6 7
Telia Company 5 5 2
Atlas Copco 6 2 2
Lucara Diamond Corp 8 1 0
Evolution Gaming ... 9 0 0
Concentric 6 0 0
Assa Abloy 1 5 0
Tele2 3 3 0
Unibet 3 2 0
Bilia 3 1 0
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 3 0
Pandox 0 4 0
Inwido 3 1 0
Spago Nanomedical 0 3 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
SAS 2 1 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt april 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
HMED
9,43
SSAB A
-8,05
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)