close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Höghastighetsbanans sträckning avgörs

Uppdaterad 2016-01-31 17:21. Publicerad 2016-01-31 17:18

I DRAGKAMP. Bo Frank, kommunstyrelsens ordförande i Växjö vill se att spåren går genom Växjö. Foto: Björn Solfors

Snart står det klart hur den nya höghastighetsbanan är tänkt att dras.
Knäckfrågan handlar om sträckan Jönköping–Malmö som klyver Småland i två läger.

På måndag ska Sverigeförhandlingen, som på regeringens uppdrag arbetar med finansieringen av höghastighetsbanan, meddela hur sträckningen är tänkt att bli. Samtidigt inleds förhandlingar med de berörda kommunerna.

Annons:

Hur järnvägen ska dras mellan Jönköping och Malmö delar Småland i två läger. Ett som vill se en västlig dragning via Värnamo och Ljungby och ett som förespråkar en östlig via Växjö.

Bo Frank (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, ser det som självklart att tågen ska gå via Växjö.

”Nationellt sett för Sverige ger ett östligt alternativ den bästa utväxlingen med bostäder och tillväxt”, säger han.

M-kollegan Magnus Gunnarsson, kommunstyrelsens ordförande i Ljungby, ser det som lika självklart att välja den väg som är kortast, snabbast och billigast. Det vill säga via Ljungby.

”Detta är ett nationellt och internationellt projekt i första hand. Då är kortast möjliga väg mellan Stockholm och Malmö det starkaste argumentet”, säger han.

Striden handlar inte bara om de nya höghastighetstågen. Den nya järnvägen ska även bana väg för snabba regionaltåg.

Bo Frank anser att man måste ha ett helhetsperspektiv, där man även väger in förutsättningarna för regional tillväxt och bostadsbyggande.

”Sverigebygget är även ett bostadsbyggnadsprojekt. Då ska man dra järnvägen där det bor folk och inte genom mer eller mindre ödemark.”

Magnus Gunnarsson kontrar med att västra Småland – med orter som Gnosjö, Vaggeryd, Värnamo och Ljungby – är Sveriges företagsmecka.

”Vi har oerhört mycket producerande företag, som även finns på den internationella marknaden.”

Sträckan via Värnamo och Ljungby skulle enligt Trafikverket gå cirka fem minuter snabbare och kosta 5–10 miljarder kronor mindre.

Sydsvenska Handelskammaren har dock tagit ställning för en östlig dragning via Växjö, vilket väckt ont blod bland många företag på den västra sidan.

”Om det ska finnas förutsättningar att verka i en modern värld måste infrastrukturen hänga med, även i östra Småland”, säger han.

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Etiketter i denna artikel

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
SSAB A 9,03 27,77
SSAB B 6,16 21,88
Tieto 4,06 256,50
Autoliv SDB -7,78 895,50
Skanska B -4,84 177,10
Sweco A -4,04 154,40
Världsindex
Nikkei 225 -1,09% 16 627,25
Hang Seng Index -0,16% 21 964,27
FTSE 100 Index 0,46% 6 730,48
Dax 30 -0,09% 10 147,46
CAC 40 0,11% 4 381,10
Dow Jones Industrial Average 0,29% 18 570,85
NASDAQ Composite 0,52% 5 100,16
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 11 29 5
Nordea 15 21 3
Telia Company 9 8 1
Nokia 9 4 0
Lucara Diamond Corp 8 4 0
SAS 1 7 2
Evolution Gaming ... 8 0 0
Handelsbanken 0 2 4
Xvivo Perfusion 0 6 0
Tieto 3 3 0
Atlas Copco 4 0 0
Medivir 0 4 0
Concentric 4 0 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Mr Green & Co 0 3 0
North Chemical 0 3 0
PledPharma 0 3 0
Bonava 1 1 1
Verisec 0 3 0
Semafo Inc. 1 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
SSAB A
9,03
PROB
-10,33
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)