Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

"Kurvig" Barbie ska öka försäljningen

Den amerikanska leksakstillverkaren Mattels har pressats hårt av sjunkande Barbieförsäljning. Nu ska den ikoniska dockan moderniseras och släpps med tre nya kroppstyper. Det skriver Bloomberg.

Barbiedockan har länge anklagats för att ge unga flickor orealistiska kroppsideal. Leksakstillverkaren Mattel har nu beslutat sig för att modernisera den ikoniska dockan och kommer lanserar en ny docklinje med tre nya kroppstyperna: kurvig, lång och nätt samt sju olika hudtoner, skriver Bloomberg.

Den nya satsningen kommer efter flera år av sjunkande försäljning och under det senaste kvartalet minskade Mattels Barbieförsäljning med 14 procent. Leksakstillverkaren hoppas att de nya dockorna kommer väcka nytt liv i Barbieförsäljningen som årligen drar in 8,5 miljarder kronor, skriver Bloomberg.

Vad de finansiella effekterna av satsningen blir återstår att se. Lanseringen har dock väckt mycket uppmärksamhet på sociala medier och magasinet Time valde att placera Barbie på sin förstasida.