Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

H&M-chefen tveksam till börsen

  • FUNDERSAM. Karl-Johan Persson, vd för H&M, ifrågasätter nyttan av att vara ett börsnoterat bolag. Foto: Jack Mikrut

H&M:s vd Karl-Johan Persson vänder sig mot kortsiktigheten på börsen och har svårt att hitta några positiva aspekter med att vara ett noterat bolag.
”Nej, det är svårt att säga någon exakt fördel”, säger han till Di.

På torsdagen meddelade Sveriges största börsbolag, H&M, att klädjätten enbart kommer att hålla press- och analytikerkonferenser i samband med halvårsrapporten och bokslutet.

”Egentligen blir det inte mindre informationsgivning. Det vi vill säga står i rapporten och det kommer det att göra även fortsättningsvis. Modebranschens säsonger löper halvårsvis och inte kvartalsvis så en gång per säsong speglar bättre vår verksamhet. Om vi ska kunna utveckla något resonemang på press- och analytikerkonferenserna är det bättre att det gått en period mellan rapporterna så att det finns något att utvärdera.”

Ska man tolka det här som ett steg mot en avnotering?
”Nej, inte alls. Det finns inga sådana planer.”

Vad finns det för långsiktig fördel för er att vara på börsen?
”En nackdel med börsen är att det är väldigt kortsiktigt. Men vi försöker ändå agera och tänka på det långsiktigt bästa för H&M.”

Men vad är fördelen med att vara på börsen?
”Jag vet inte. Det finns en fördel, kanske, med extra press att leverera kvartalssiffror och ett extra tävlingsmoment i det, men det tror jag vi har ändå i kulturen. Nej, det är svårt att säga någon exakt fördel. Men vi är noterade och det är vad det är.”

Är det inte dags för familjen att köpa ut bolaget från börsen nu när aktien har backat så mycket?
”Nej, det finns inga sådana planer.”

Ska man räkna med fler aktieköp från dig och din far Stefan Persson?
”Jag vill inte spekulera i vad han gör och jag vill inte berätta om mina privata investeringsplaner. Men jag tror väldigt mycket på bolaget.”

Sedan 2010 har antalet butiker nästan fördubblats till knappt 4.000 stycken. Samtidigt är utdelningen i princip oförändrad. Varför får den stora expansionen inte större genomslag på vinsten?
”Det är välkänt att marginalerna har krympt som ett resultat av en starkare dollar plus att vi har genomfört en hel del långsiktiga satsningar, främst inom it och onlinehandel, som är nödvändiga för att H&M ska fortsätta att stå starkt och ha många bra år framför sig.”

Är de andra ägarna lika tålmodiga?
”Vi gör det som är bäst för H&M på lång sikt och hoppas att de andra ägarna tycker att det är bra. Jag har inte exakt koll på aktieutvecklingen men tittar man sju-tio år bakåt så har totalavkastningen varit bra.”

Vad har du för syn på 2016?
”Vi tror mycket på 2016. Vi har en bra plan och kollektioner som vi tror mycket på. Jag tror att vi kommer att fortsätta att växa och ta marknadsandelar. Sen är det ett osäkert ekonomiskt läge på många marknader, exempelvis Kina som är ett viktigt land för oss.”

I fjärde kvartalet växte försäljningen i Kina med endast 4 procent i lokala valutor, trots 54 nya butiker i år. Vad är din syn på Kina?
”Konsumtionen är ned och det har påverkat oss. Marknaden växer inte lika mycket som tidigare. Långsiktigt blir det bra, därför fortsätter vi att expandera i Kina och öppnar cirka 80 nya butiker där nästa år.”

Butikerna i Kina går bra?
”Ja, absolut. Det är en väldigt bra lönsamhet.”

Tar ni marknadsandelar i alla länder?
”Ja, på de marknader där det finns tillförlitliga marknadssiffror så gör vi det absolut.”

Hur ser du på konkurrensen?
”Konkurrensen hårdnar hela tiden. De bästa konkurrenterna blir bättre och det kommer nya konkurrenter i form av renodlade internetaktörer. Men jag känner mig trygg med att vi fortsätter att förbättra oss hela tiden och därför fortsätter att ta marknadsandelar.”

Den starkare dollarn har tyngt resultatet under en tid. Hur ser det ut 2016?
”Det fjärde kvartalet i fjol och det första kvartalet i år påverkas absolut mest negativt av den starkare dollarn. Efter det kommer vi se att den effekten klingar av rätt mycket under 2016.”

 

H&M, september–november
  2015 2014
Omsättning, Mkr 48.694 42.644
Rörelseresultat, Mkr 7.084 7.731
Resultat efter skatt, Mkr 5.526 6.222
Vinst/aktie, kronor 3,34 3,76
Eget kap/aktie, kronor 35,07 31,15
Utdelning/aktie, kronor 9,75 9,75
Tyck till
Tyck till