Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Fin fart för svensk detaljhandel

  • Foto: Fredrik Sandberg/TT

Detaljhandeln summerar ett starkt år. Försäljningslyftet på nära 6 procent var det största sedan före finanskrisen.

 Handlarnas försäljning växte med 5,7 procent under 2015 mätt i löpande priser, enligt Statistiska centralbyrån. De innebar en rejäl acceleration från ökningstakten 3,4 procent 2014. 

"Inte sedan åren före finanskrisen har detaljhandeln uppvisat sådana tillväxttal”, skriver branschens utredningsekonomer på HUI Research i en kommentar.

Svenskarnas starkt växande privatkonsumtion drivs upp av bland annat, låg inflation, en allt starkare arbetsmarknad, låga räntor och stigande bostadspriser.

Under flera år har den ökade köpkraften märkts mer i andra branscher, som resor och krogbesök, men 2015 tog detaljhandeln sannolikt tillbaka marknadsandelar, enligt HUI Research.

Möbler samt järn- och bygghandeln var årets stora vinnare med tvåsiffriga försäljningslyft på 10,2 respektive 12,6 procent.

Dagligvaruhandeln, det vill säga matbutikerna, nästan fördubblade ökningstakten till 4,1 procent 2015, från 2,2 procent 2014.

Årets julhandel slog som väntat rekord, med en sammanlagd decemberfösäljning på 74,5 miljarder kronor. Starka lyft för leksakshandeln och dagligvaror bidrog till det nya rekordet. För sko- och sporthandeln sjönk däremot decemberförsäljningen jämfört med föregående år.

”Båda dessa branscher har ett produktutbud som är väderberoende. Att december månad blev en av de varmaste som SMHI noterat sedan mätningarna inleddes år 1859 bättrade inte på branschernas möjligheter”, kommenterar HUI Research.

Tyck till
Tyck till