Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Nya rekord för online-tv

Tittande på internetbaserade tv-tjänster slog nytt rekord i Sverige i slutet av förra året och det är framförallt konkurrenter till svenska MTG som står för ökningen.

Det skriver konsultbolaget Mediavision i en ny rapport.

"Strömmande tv-tjänster växer så det knakar i Sverige och under fjärde kvartalet 2015 uppmättes den högsta siffran någonsin. I genomsnitt tittade vi då drygt 36 minuter per dag på online-TV. Bakom ökningen ligger stark tillväxt för framförallt amerikanska tjänster som Netflix och Youtube", skriver Mediavision.

Nästan 40 procent av svenskarna mellan 15 och 74 år tittade på online-tv en genomsnittlig dag under fjärde kvartalet och det motsvarar nära 3 miljoner svenskar, en uppgång med 20 procent från i fjol. Även tittartiden ökar kraftigt, skriver Mediavision.

Sammantaget nådde de Netflix och Youtube en andel på över 50 procent av allt online-tittande.

"Detta gör att Netflix och Youtube står starka även när de jämförs med traditionella, svenska, tv-kanaler. Under det fjärde kvartalet 2015 var tittandet på Netflix och Youtube lika stort som eller större än många traditionella TV-kanalers, inklusive SVT2, TV3 och Kanal 5", skriver konsultbolaget.

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? Jämför här! (extern tjänst)

Tyck till
Tyck till