Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Mitt Di Meny
Start Nyheter

Ökat sug efter elbilar

  • Foto: TT

Försäljningen av elbilar ökar snabbt från låga nivåer. Det finns fortfarande en hel del problem att lösa, men en sak är säker: elen räcker till.

Antalet elbilar ökade kraftigt i fjol och december blev den bästa elbilsmånaden någonsin i Sverige. Vid utgången av 2015 fanns det 15.962 laddbara fordon i Sverige. Den vanligaste elbilen i Sverige är Nissan Leaf (1.487 st) samt Tesla Model S (1.258 st). Bland laddhybriderna dominerar Mitsubishi Outlander (5.127 st) och Volvo V60 (1.500 st).

Bilar som tankas från eluttaget stod ändå bara för 2,5 procent av den totala bilförsäljningen i fjol. I Norge är siffrorna betydligt högre, där är mer än var femte bil som säljs en elbil eller en laddhybrid. Det beror på att Norge har ett bonus malus-system där den som köper en bil med låga utsläpp av koldioxid får en bonus, medan den som köper en bil med höga utsläpp får betala högre skatt, malus.

Regeringen utreder just nu om Sverige ska ha ett liknande system för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Blir det så lär elbilsförsäljningen lyfta ännu mer, vilket vore bra för miljön, men kan ge finansministern problem. Blir elbilarna för populära blir skatteintäkterna helt enkelt för låga.

"Det gäller att utforma ett system som gör att inte uppstår oväntade utgifter för staten", säger Pontus Cerin, programansvarig för Elbilsupphandlingen på Energimyndigheten.

Det hände när alliansregeringen införde supermiljöbilspremien som var så populär att pengarna tog slut och regeringen fick skjuta till mer.

Fler elbilar riskerar också att gröpa ur statens miljardintäkter från bensinskatten.

"De intäkterna kommer troligtvis minska. Ska man då införa kilometerskatt eller något liknande?", undrar Pontus Cerin.

Elbolagen har börjat nosa på elbilsmarknaden och flera har börjat sälja laddboxar för hemmabruk, andra som Vattenfall bygger stationer för snabbladdning.

"Man prövar sig för att se hur det fungerar", säger Henrik Wingfors på branschorganisationen Svensk Energi.

Ett hinder är det snåriga regelverket. En bostadsrättsförening som sätter upp en laddstation och börjar sälja el till sina medlemmar blir till exempel klassad som elhandlare och måste betala energiskatt.

"Det finns en mängd små byråkratiska saker man måste ändra på för att det ska sättas många laddstationer", säger Henrik Wingfors.

Fler elbilar innebär ökad elkonsumtion, men det är inget problem. Även om alla personbilar i Sverige skulle bytas ut mot elfordon så räcker elen till. Den svenska elproduktionen uppgick 2012 till 162 TWh, om alla bilar körs på el behövs det 8-10 TWh per år.

"Vår bedömning är att det finns 7 TWh kvar att effektivisera bara genom att till exempel byta ut glödlampor", säger Pontus Cerin på Energimyndigheten.

Någon fara för elnätet föreligger inte heller.

"Vårt elsystem är robust och vi behöver inte bygga ut det för att hantera fler laddningsstationer", säger Henrik Wingfors på Svensk Energi.

Sälja bilen? Vi hjälper dig! Så mycket kan du få! (Extern tjänst)

Tyck till
Tyck till