Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Lovande start för Scanias nye vd

  • SATSAR BRETT. ”Vi tar marknadsandelar eftersom vi har blivit bättre på att gå in brett i nya segment och att vi har en bred portfölj av Euro 6-motorer”, säger Scanias vd Henrik Henriksson. Foto: Amanda Lindgren (Di)

Scania går rekordstarkt i Europa och räknar med ett ännu bättre 2016. Det säger Scanias nye vd Henrik Henriksson i sin första större intervju. Men han varnar för härdsmälta på den viktiga brasilianska marknaden.
”Brasilien kommer att göra riktigt, riktigt ont. Det blir värre 2016 än 2015.”

I dag, onsdag, presenterar Volkswagenägda Scania sin helårsrapport, den första rapporten med Henrik Henriksson som ny vd. Han tog över vd-posten vid årsskiftet efter att i flera år varit försäljningsdirektör.

Ljuspunkten i Scanias resultat för det fjärde kvartalet är bolagets framgångar på den europeiska lastbilsmarknaden. Henrik Henriksson uppger för Di att bolagets resultat i Europa aldrig varit så högt som nu. Anledningarna är att försäljning av service och tjänster, där marginalen är hög, fortsätter att växa, att den europeiska lastbilsmarknaden är stark och att Scanias marknadsandel är på rekordnivå.

Den totala marknaden för tunga lastbilar inom EU plus Norge och Schweiz växte med 19 procent till 267.000 lastbilar under 2015.

”2015 var oerhört starkt i Europa. Den starka marknaden höll i sig över det fjärde kvartalet. Det känns starkt även i januari och vi ser en marknad på strax under 275.000 för helåret 2016. Det som driver det här är att ekonomin går bättre i Europa, även om den inte går fantastiskt. Sedan har vi låga räntor och låga dieselpriser vilket gör att transportörerna tjänar rätt bra med pengar och därtill finns det ett utbytesbehov av gamla flottor”, säger Henrik Henriksson.

Scania fortsatte att vinna marknadsandelar i Europa under det fjärde kvartalet. Enligt preliminära uppgifter som Di tagit del av ökade Scanias marknadsandel i Europa med 1,4 procentenheter till 16,5 procent under 2016. Därmed har Scania vunnit andelar tre år i rad.

Är det realistiskt att ni behåller en så här hög marknadsandel långsiktigt?
”Ja, det kan vi göra. Det är fundamentala byggstenar som har ökat vår marknadsandel. I och med att de kunder som vi har fått när vi gått in i nya segment är nöjda kommer de tillbaka och köper igen. Sedan har vi också ökat antalet säljare för att kunna ta hand om en större volym. Det handlar inte om rabatter och kampanjer utan vi säljer brett på produkterna”, säger Henrik Henriksson.

Han räknar med ytterligare tillväxt i marknadsandelarna under inledningen av 2016.
”Vi har bra förutsättningar för att fortsätta ta marknadsandelar.”

Samtidigt som det är bra rull på den europeiska marknaden blir läget alltmer prekärt i det för Scania och Volvo så viktiga Brasilien. I fjol föll marknaden för tunga lastbilar till 46.000 från 92.000 2014.

”Det blir betydligt sämre innan det går upp igen. Det finns en stor överkapacitet i den existerade flottan och även i det industriella systemet och det måste på något sätt rensas bort. Sedan måste efterfrågan komma tillbaka, och för det krävs en politisk omstrukturering i landet och det kommer förmodligen att dröja”, säger Henrik Henriksson.

Han befarar att Brasilien blir ett ännu större sänke för Scanias resultat under 2016 än 2015.

”2015 såg vi inte den fulla effekten av nedgången i Brasilien. Början av 2015 var ganska okej i Brasilien och även i Ryssland. Men tittar man på hur vi avslutade fjärde kvartalet och hur det ser nu ut nu under första kvartalet så kommer det att göra betydligt mer ont”, säger Henrik Henriksson.

Samtidigt framhåller han att Scania, till skillnad från konkurrenterna, säljer samma lastbilsmodeller i hela världen. Det kan bolaget under 2016 utnyttja till att exportera lastbilar som produceras i Brasilien till andra marknader. Iran är en marknad som Scania har stora förhoppningar på.

”Vi är väldigt väl positionerade, kring 3.000–4.000 enheter borde vi kunna få ut i Iran i år. Det finns en historik att både Volvo och Mercedes är väldigt starka, men vi har kommit in väl nu”, säger Henrik Henriksson.

Mycket tyder på 2016 blir det femte året i rad med i stort sett samma totala leveransvolymer för Scania, cirka 80.000 fordon. Det är en utmaning för Scania som investerar för att kunna producera 120.000 i lastbilar i årstakt 2020.

”Det blir svårare och svårare att hantera att marknaden rör sig sidledes, när vi samtidigt har investerat i vårt industriella system när det gäller produktionskapacitet, vår produktutveckling och primärt i vår försäljningsverksamhet. Vi måste nu verkligen titta på våra investeringar och löpande kostnader”, säger Henrik Henriksson.

Tyck till
Tyck till