Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Rusning till Iranaffärer

Europas storföretag står i startblocken för att göra affärer i oljerika Iran. Under veckan skriver president Hassan Rouhani under mångmiljardavtal i Italien och Frankrike.
Samtidigt hoppas Scania återerövra en av sina nyckelmarknader.

Förra helgens besked att EU och USA släpper på sanktionerna mot Iran orsakade chockvågor på oljemarknaden, som redan pressas av överutbud.

Samtidigt öppnas en marknad med nära 80 miljoner invånare.

Per Hammarlund, chefsstrateg för tillväxtmarknader på SEB, räknar med att Irans BNP växer med omkring 4 procent per år utan att det blir överhettning. Han ser affärschanser bland annat för konsumtionsvaror som kläder, design samt it-produkter.

”Det finns en uppdämd vilja och behov att konsumera västvaror. En stor del av befolkningen är västorienterad”, säger han.

Däremot uppmanar Per Hammarlund till försiktighet i energibranschen.

”Det är oklart vad det religiösa etablissemanget har för affärsintressen där.”

Han varnar också för ”en hel del korruption”.

”Beslut på hög nivå krävs för att undvika misstankar om korruption”, säger Per Hammarlund.

Sanktionsexperten Mattias Hedwall, advokat på Baker & McKenzie i Stockholm, ser ett ”otroligt intresse” för att göra affärer med Iran.

”Jag har pratat med många stora svenska företag. Det första samtalet kom kvart över åtta på måndag morgon efter att sanktionerna hade släppts”, säger han.

Men sanktionerna är kvar på många områden, som vapen, kärntekniska produkter samt en del andra industriprodukter. Det finns också personer kvar på sanktionslistorna som man inte får göra affärer med. Även andra detaljer, som vilka licenser som krävs och hur betalning ska ske, är oklara.

”De europeiska bankerna löser det antagligen tills vidare från fall till fall. Däremot kan man troligen inte göra affärer i dollar så länge som USA:s sanktioner är kvar”, säger Mattias Hedwall, som tror att detaljer klarnar inom två tre månader.

Scania har stora förhoppningar på Iran.

”Vi har haft samma partner under 2000-talet och står ganska väl förberedda att gå in. Irans regering har också antytt att de vill att svenska företag etablerar sig i landet”; säger presschefen Hans-Åke Danielsson.

Iran var för några år sedan en av Scanias största marknader, med 1 100 sålda bussar 2010 och 3 850 sålda lastbilar 2011 innan sanktionerna skärptes.

Nu räknar Scania med att sälja 3 000 lastbilar under 2016.

”När det gäller bussar finns ett uppdämt behov av modernisering av landets kollektivtrafik som sannolikt inleds när frysta tillgångarna får disponeras. Det gör att Iran skulle kunna ta plats som en av Scanias fem största bussmarknader redan i år”, säger Hans-Åke Danielsson.

Konkurrenten Volvo AB är mer försiktig.

”Vi ser positivt på att Iran successivt öppnar upp mot omvärlden. Vi har sedan tidigare civila kunder som vi avser att återuppta vårt samarbete med samtidigt som det framtida transportbehovet avgör hur marknaden utvecklas”, säger Kina Wileke, presschef på Volvokoncernen.

Verkstadskoncernen ABB började redan 2007 trappa ned i Iran och drog sig fyra år senare helt ut från landets energisektor.

”ABB har börjat leta efter affärsmöjligheter i Iran, men följer de kvarvarande sanktionerna”, säger Antonio Ligi, presschef på ABB:s huvudkontor i Zürich.

Även Ericsson har lång tradition av affärer i Iran.

”Ericsson har haft kunder i Iran i över 100 år. I sanktionerna fanns ett undantag för telekomutrustning som omfattade system och utrustning för nätverk som wifi, 2G, 3G, 4G eller fasta nätverk”, säger Karin Ronander på Ericssons pressavdelning.

Frankrike och Italien gör redan affärer i Iran. Under veckans Europaturné ska president Hassan Rouhani både skriva under ett avtal om att köpa 114 flygplan från Airbus och ett handelsavtal med Iran värt 17 miljarder euro, 160 miljarder kronor, enligt nyhetsbyrån AFP.

Även tyska företag är på hugget. Förra måndagen, direkt efter sanktionsbeskedet, skrev lastbilstillverkaren Daimler under en avsiktsförklaring med två lokala partner, statliga Iran Khodro Diesel och Mammut Group. De planerar bland annat att tillverka vissa lastbilsdelar i Iran.

Volkswagen, som tillverkade lågprismodellen Gol i Iran fram till 2009, tittar också på produktion i Iran enligt det tyska nyhetsmagasinet Focus.

Den tyska bilindustriföreningen VDA räknar med att Irans bilförsäljning inom några år ökar från 1 miljon till 3 miljoner bilar per år.

Tyck till
Tyck till