Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Norrmän shoppar trots valutans ras

  • Olav Thon äger flera svenska köpcentrum längs norska gränsen. Foto: Adam Ihse

Norrmännen fortsätter att handla i Sverige trots att norska kronan nått historiskt låga nivåer.
Flera köpcentrum vid gränsen slog försäljningsrekord i fjol och det planeras utbyggnader.
Bedömare varnar dock för en inbromsning vad gäller sällanköpsvaror.

Det kraftiga raset för oljepriset sedan sommaren 2014 från nivåer på 115 dollar per fat till under 30 dollar slår hårt mot den oljeberoende norska ekonomin.

Men varsel och sämre tider i Norge har inte dämpat köplusten i gränstrakterna. Snarare tvärtom. Två av de största köpcentrumen – Nordby norr om Strömstad och Charlottenberg i Värmland – ökade sin försäljning i fjol.

”En svag norsk krona får priserna att gå upp i Norge så norrmännen får fortfarande mer för pengarna i Sverige”, säger Ståle Løvheim, centrumledare för Nordby.

I fjol kom hela 6,9 miljoner besökare till Nordby. Försäljningen slog rekord och nådde över 4 miljarder kronor.

Centrumet, som har 110 butiker, planerar att fortsätta växa. Men vissa branscher går sämre och inom kort stänger både Elgiganten och Järnia.

”Butiken i Nordby har dragits med dålig lönsamhet under en längre tid och trots att vi har försökt vända trenden har det inte lyckats”, säger Jessica Wallin, pressansvarig för Elgiganten.

Elektronik och vitvaror har aldrig varit lockvaror för norrmännen och har blivit iskalla nu när norska kronan till och med är värd mindre än den svenska. I början av januari var norska kronan nere i 0,95 per svensk krona.

Det är historiskt låga nivåer och fjärran toppnoteringen i mars 2009 på 1,31. Norska kronan har inte varit så svag mot svenska kronan sedan 1992.

”Vi tror att den norska kronan fortsätter ned och i slutet av året når nivåer runt 0,90 SEK”, säger Clas Måhlén, chefsstrateg på Handelsbanken.

Livsmedel, tobak och alkohol fortsätter ändå att vara attraktiva varor för norska kunder eftersom prisskillnaderna, oavsett kronkurs, är så stora, bland annat på grund av norska punktskatter. På till exempel bacon, godis och vin är det halva priset. Även för hudvårdsprodukter och hälsokost är prisgapet rejält.

”Vår slutsats är att den norska gränshandeln kommer att tuffa på även i år, framför allt tack vare dagligvaruhandeln, men vad gäller sällanköpsvarorna är vi mer bekymrade och ser tecken på avmattning, säger Per Andersson, senior analytiker på HUI Research.

De senaste åren har gränshandeln ökat hela tiden. 2014 värderades den till 16,9 miljarder kronor enligt HUI Research.

Norska Olav Thongruppen är största ägare i Nordby och gruppen äger också köpcentrumet i Charlottenberg i Värmland som sedan invigningen i oktober 2006 vuxit i flera etapper och nu har 65 affärer. Planen är att fortsätta växa. 2007 såldes för 957 miljoner kronor. I fjol kom 4,1 miljoner kunder och handlade för 2,2 miljarder kronor. Jämfört med året innan ökade omsättningen med 9,1 procent.

Det var framför allt mat och dryck som ökade. Kläder och skor låg kvar på samma nivå.

”Vi tror på fortsatt gränshandel även om vi ser konkurrens från bland annat e-handeln. Men i tuffare tider blir det mer fokus på att spara pengar och det drar folk till oss”, säger Monica Nyland, centrumledare för Charlottenbergs shoppingcenter.

I Tanum i Bohuslän, fem mil från norska gränsen, har det gjorts en storsatsning på ett köpcentrum som ska försöka få norrmännen att åka längre in i Sverige.

Ägarna, Oppen Fastighets AB, som i sin tur ägs av VGL Properties och Revcap, har investerat nästan 600 miljoner kronor. Inför invigningen i november 2014 fanns förhoppningar om besöksantal på tre miljoner per år. Första året blev det 1,3 miljoner. Två verksamheter har gått i konkurs.

”Det tar tre till fem år att sätta ett nytt köpcentrum. Går man från noll till 50 butiker är det inte konstigt att det blir förändringar i början, säger centrumledaren Lars Carlén.

Målsättningen är att ha runt 40 procent norrmän bland kunderna. Hittills har det varit 15–20 procent.

Omsättningen på Tanums shoppingcenter var mellan 500 och 600 miljoner kronor i fjol, enligt Lars Carlén, och i år räknar han med en ökning på 20 procent.