Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Airbnb siktar in sig på Kina

  • Foto: Erik Risberg, TT/Coulorbox

Airbnb siktar in sig på den växande och gigantiska kinesiska turistindustrin och förhoppningen är att bolaget i år skall visa svarta siffror. Det uppger medgrundaren och teknikchefen Nathan Blecharczyk till Financial Times.

Marknaden i Kina är stor och för Airbnb har den åttafaldigats under förra året, en siffra som är hög även för ett bolag som Airbnb, betonar Blecharczyk.

Turistnäringen i Kina är värd 120 miljarder dollar per år, skriver affärstidningen. Airbnb har också säkrat kapital från Pekingbaserade Hillhouse Capital i samband med sin finansieringsrunda om 1,5 miljarder dollar och de har även tecknat partnerskap med kinesiska aktörer för att locka det asiatiska landets turister att använda tjänsten.

Airbnb hade enligt Blecharczyk totalt 35 miljoner gäster under förra året. Men hur går det för de som hyr ut? Totalt inträffade det under 2015 450 incidenter som orsakat skador för över 1.000 dollar. En nyckelmarknad som Airbnb fokuserar på är millenials, eller generation y.

Tyck till
Tyck till