Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Mängder av klagomål på söktjänster

Söktjänster på nätet som publicerar detaljerad information om individer väcker stort missnöje. Men Datainspektionen kan inte ingripa.
Det finns så klart en affärsidé i det hela, säger Christian Nilsson på den mest kritiserade tjänsten, Merinfo.se.

Hundratals svenskar vände sig i fjol till Datainspektionen, som är tillsynsmyndighet i frågor som rör hantering av personuppgifter, med klagomål på söktjänster som Merinfo.se, Hitta.se, Ratsit, Eniro och Birthday.se.

Detta trots att Datainspektionen på sin webbplats råder allmänheten att inte klaga — myndigheten kan ändå inte göra något. Företagen bakom tjänsterna har så kallade utgivningsbevis, och åtnjuter därmed samma grundlagsskyddade yttrandefrihet som massmedieföretagen.

Personuppgiftslagen gäller inte för de här webbplatserna. Det gör att vi på Datainspektionen inte kan ha några synpunkter eller utöva tillsyn, säger Camilla Sparr, jurist på myndigheten.

Det finns ingen statistik över antalet klagomål per kategori, och Datainspektionen sparar bara inkomna mejl i tre månader. Men ett stickprov för ett drygt år sedan visar att uppemot en femtedel av alla e-postfrågor rör webbplatser av det här slaget. Det motsvarar över 1 000 mejl om året. Till det kommer en ansenlig mängd telefonsamtal.

"Det är många som upplever sig kränkta av att webbplatserna publicerar så pass mycket information om dem. De vill kunna välja själva vad som ska publiceras om dem på internet", säger Camilla Sparr.

Hon menar att mängden synpunkter ökar i takt med att söktjänsterna lägger till allt mer information. Numera lämnar flera tjänster uppgifter om saker som fordonsinnehav, personkopplingar och bostadens uppskattade värde.

De senaste tre månaderna har inspektionen fått 136 mejl om de fem ovan nämnda söktjänsterna. Mer än hälften, 71 stycken, rör Merinfo.se. Näst flest gäller Hitta.se som ägs av mediekoncernen Schibsted och som dragit på sig 25 synpunkter.

Christian Nilsson, ansvarig utgivare på Merinfo.se, värjer sig mot kritiken och menar att den är "en droppe i havet" jämfört med antalet användare som uppskattar tjänsten.

"Vi bara sammanställer offentlig information. Vi kan inte avgöra om informationen ska vara offentlig eller ej", säger han.

Merinfo.se tar i princip inte bort någon information från tjänsten på eget bevåg, utan menar att det är upp till de myndigheter som tillhandahåller informationen att avgöra om den ska döljas. Hitta.se har en annan inställning:

"Om det är någon som inte vill synas på Hitta.se med viss information så plockar vi bort den. Vanligtvis så har vi rättat till det inom ett dygn", säger vd Alexander Hannerland.

Tyck till
Tyck till