Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Graffitin slår till i konstvärlden

Någonting håller på att hända med gatukonsten.
Konstnärer som Banksy har fört graffitin närmare finrummen och turister vallfärdar till storstäder där konsten tar plats i det offentliga.

Det som gör gatukonst intressant i grunden är den skärningspunkt som finns mellan två viktiga rättsstatliga principer, äganderätten och yttrandefriheten. De krockar där. Det säger Tobias Barenthin Lindblad.

Han har grundat förlaget Dokument Press och både föreläser om och arrangerar gatuvandringar kring graffiti och gatukonst. Tidigare gjordes de i Stadsmuseet i Stockholms regi, men efter konflikter kring Stockholms stads nolltolerans mot graffiti sades kontraktet upp. Nu sköter han vandringarna på egen hand.

Turisterna brukar framför allt uppskatta att komma ut och uppleva staden med nya ögon. Det finns ingen garanti för att specifika verk finns kvar, vilket betyder att besökarna hela tiden måste vara uppmärksamma på omgivningen. Det öppnar upp för överraskningar.

”Även för mig är det lite som att turista i min egen stad när jag kommer ut och gör de här vandringarna. Det är ganska häftigt”, säger Tobias Barenthin Lindblad.

När han började arbeta med vandringar för tio år sedan var det svårare att bli tagen på allvar. Gatukonsten sågs som klotter utan något större värde. Samtidigt började den anonyme brittiske målaren Banksy att slå igenom på allvar. År 2007 drog hans tavla ”Bombing Middle England” in närmare 1,3 miljoner kronor.

”Plötsligt kommer Banksy och begår skadegörelse på samma sätt som någon som skriver tags men verken säljer för miljoner”, säger Tobias Barenthin Lindblad.

Graffitin är som andra konstformer – det krävs tid och kunskap för att se hela bilden. Det som utmärker graffitin är omständigheterna den uppkommer i.

”Är du beredd att inte tjäna en krona utan tvärtom riskera en massa böter och i värsta fall fängelse, då innebär det ju att det svarar mot ett starkt behov någonstans inom oss”, säger Tobias Barenthin Lindblad.

Han tror att den svenska inställningen till gatukonsten är en utväxt ur en konsensuskultur där stökighet och olikhet inte platsar. Frågan är hur attraktivt det är för en ny generation som inte ser gatukonsten som något kontroversiellt.

”Någonting drar ju onekligen svenska turister till exempel till Berlin, där det är mer bråkigt”, säger Tobias Barenthin Lindblad.

Tyck till
Tyck till