Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Hälsotrenden står mig upp i halsen

Åh, denna hälsotrend. Det är svårt att inte känna sig ambivalent. Speciellt så här års, när så många verkar ha lovat att gå ned i vikt, börja träna eller äta mer hälsosamt. Det är nästan skönt när någon vågar beställa in en croissant med marmelad. En äkta kolhydratsrebell!

Fast det som gör mig mest fundersam är ändå alla hälsoentreprenörer, som rider på vågen och tar ut skyhöga priser. Och visst, man kan tycka att vi får skylla oss själva som betalar, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är lite sjukt.

Inga namn nämnda, men har du sett priserna på en del produkter? En pytteliten burk honung, med några väl valda ord utanpå, och plötsligt kostar den dubbelt så mycket som den lika ekologiska i hyllan bredvid.

För att inte tala om alla hälsoinriktade kaféer, där en liten skål gröt (eller ”bowl” som det kallas) kan kosta 80 kronor. Då är den förstås gjord på bär från Amazonas, hur miljövänligt det nu är. Eller hälsosamt, för den delen. Det finns forskning som säger att lingon är bättre. Men en skål lingongröt låter förstås inte lika magiskt – och magi, mirakel, obskyra ingredienser och ett eget dadelspråk hör hälsotrenden till.

Det är lätt att känna sig lurad. Skulle vi inte kunna uppnå samma hälsoeffekter på ett billigare, miljövänligare och enklare sätt? Som gjorde att fler också skulle ha råd?

Fast kanske bidrar de framgångsrika hälsoentreprenörerna ändå till att driva på den utvecklingen. Så har i alla fall skett i USA, där den hälsofokuserade livsmedels- kedjan Whole Foods har fått kritik för sina höga priser.

I höstas blev de hånade i sociala medier, efter att ha försökt sälja en liten burk vatten med tre bitar sparris i för femtio kronor.

Det är ”gentrifiering i ätbar form”, som komikern John Oliver sa, och det är lätt att skratta åt, men också lätt att trilla dit. Vad är det som får oss att lägga förnuftet åt sidan och betala en förmögenhet för sådant som – ofta på grumliga grunder – utlovar hälsa?

Har vi drabbats av det som Carl Cederström och André Spicer kallar, i sin bok med samma namn, ”wellnessyndromet”? I dagens samhälle är det närmast skamligt att inte ta hand om sig själv; då är man ingen god och produktiv samhällsmedborgare.

När vi konsumerar hälsosamt, känner vi oss därför bra, åtminstone för stunden. Dessutom är det modernt och blir lätt en identitet eller livsstil. En lite självupptagen livsstil, javisst, men helt legitim.

Ändå är det svårt att inte börja grubbla, när man just har betalat 70 kronor för en liten flaska vatten, cashewnötter, dadlar och kryddor. Skulle inte pengarna göra större nytta någon annanstans? För visst finns det, precis som forskarna säger, något sjukt med att vi lägger så mycket tid, pengar och energi på att känna oss bra i stället för att göra gott.