Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Håkan Matson: Dra in tjänstebilen för fortkörare

Borde den som kör för fort med sin tjänstebil därmed också bli av med den?
Frågan är värd att fundera över – särskilt som allt fler tjänstebilar säljs med allt högre motoreffekt och som antalet dödade i trafiken nu ökar.

I botten ligger givetvis möjligheten att ytterligare öka trafiksäkerheten och minska antalet döda. Enligt den preliminära statistiken ökade dödstalet under fjolåret till 270, jämfört med 260 under 2014.

Ännu kraftigare ökade antal döda i bil: från 137 till 160.

Med tanke på att bilarna har blivit ytterligare säkrare och Nollvisionens delmål att minska antalet döda till 220 år 2020 blev 2015 därmed något av en missräkning.

Ett sätt att sänka hastigheterna och minska de svåra skadorna vore att se till att alla som i någon mening kör yrkesmässigt följde alla trafikregler. Det gäller inte bara förare av tung trafik och bussar, utan också de som kör budbilar, taxi och tjänstebilar.

Det skulle få en enorm påverkan på hela trafiken.

Tidigare uppskattningar säger att 30–40 procent av trafikarbetet åtminstone i stadstrafik utgörs av yrkesmässig trafik. Om den bromsar skulle hela trafiken bromsas.

Frågan är bara hur det skulle gå till.

Ökad polisövervakning är ingen effektiv eller smakfull metod.

Det bästa vore att lägga juridik, etik och moral åt sidan – sådant leder alltid till högljudda protester – och i stället göra frågan strikt affärsmässig, till en avtalsfråga.

Den som kör en bil i tjänsten har rimligen ett avtal med sin uppdragsgivare. I det skulle inte bara en policy om att följa alla trafikregler komma skrivas in, utan också vilka konsekvenserna blir om man inte följer den.

Tyvärr visar en undersökning som Säljarnas Riksförbund genomförde bland sina medlemmar häromåret att bara en fjärdedel visste om företagen de körde för hade en trafiksäkerhetspolicy. Nästan hälften – 45 procent – sa att det inte fanns någon policy.

Över hälften svarade dessutom att de ofta, alltid eller ibland bröt mot trafikreglerna för att klara sina arbetsuppgifter.

Då är det något som inte fungerar.

Naturligtvis borde arbetsgivaren alltid se till att alla trafikregler följs, inte minst hastighetsgränserna. Kontrollen skulle kunna ske via GPS, som snart finns i alla bilar. Återigen: det handlar inte om att Storebror staten ska se dig, utan om ett avtalsvillkor för en viss tjänst – som att köra buss, budbil eller taxi – eller för en löneförmån som en tjänstebil.

Så borde man kunna bli av med sin tjänstebil om man sedan kör för fort?

Ja, varför inte?

Jag antar att många företag inte skulle acceptera att man körde rattfull eller att man handlade privata prylar med bensinkortet. Eller – för att dra frågan ännu längre – toleransen för den som porrsurfar med firmans dator.

Diskussionen borde väl i stället handla om hur allvarlig förseelsen måste vara för att tjänstebilen skulle dras in och om det skulle finnas ett system med varningar.

Det är naturligtvis en smula halsbrytande att koppla den här frågan till motorerna i tjänstebilarna, men det bör ändå noteras att de som kör personbil i tjänsten vill ha en del kraft under huven.

Av tjänstebilarna som registrerades i fjol hade 38,4 procent motorer med en effekt under 170 hk. Av privatbilarna var det hela 77,4 procent.

Det finns säkert en massa goda skäl till att ha starka motorer. Prestanda vid omkörningar brukar vara det vanligaste argumentet.

Men det finns också skäl till att fundera över varför den som kör för fort, mycket ofta eller långt över rådande fartgräns, ska få behålla ett arbetsredskap som uppenbarligen missbrukas.