Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Nytt nav sätter allt på spel

En ny inkubator i Göteborg ska hjälpa unga entreprenörer som vill bygga nästa globala spelsuccé.
Regeringen flaggar samtidigt för nya åtgärder för att skolan ska kunna bidra till utvecklingen av den snabbväxande dataspelsindustrin.

Den svenska dataspelsindustrin är inne i en period av explosiv tillväxt. Och nu tas ett grepp för att ge nya entreprenörer chansen att bygga nästa ”Minecraft” eller ”Candy Crush”.

I dag är det högtidlig invigning av den nya företagsinkubatorn som inryms i före detta filmproduktionslokaler på Lindholmen i centrala Göteborg. Den har döpts till The Game Incubator och blir Göteborgs första inkubator helt inriktad på spelindustrin.

”Vi har sedan drygt tio år byggt upp en inkubatorsverksamhet för spelindustrin i Skövde, som har blivit en stor framgång. Runt den har många nya företag och arbetstillfällen skapats. Den nya etableringen ska bidra både till att utveckla Göteborg som spelutvecklingsstad och Västra Götaland som en viktig spelregion”, säger Per-Arne Lundberg, som är ansvarig för inkubatorsverksamheterna i både Skövde och Göteborg.

Bakom projektet som initialt får en årsbudget på 3 miljoner kronor står Gothia Innovation som har bland annat Västra Götalandsregionen och statliga Vinnova som finansiärer.

Den som vill starta ett spelföretag med globala ambitioner är välkommen.

Expertkunskap kring både spelproduktion och affärsutveckling och lokaler till förmånliga villkor är några av tjänsterna som ska ge nya spelbolag den rätta jordmånen för tillväxt.

”I princip är vi en kuvös för lovande affärsidéer som är i sin linda. Det handlar om nystartade projekt som behöver lite extra stöd för att ta sig igenom den där första kritiska perioden för att sedan förhoppningsvis kunna växa sig stora och framgångsrika”, säger Per-Arne Lundberg.

Regeringen välkomnar den nya inkubatorn.

”Den är ett ypperligt exempel på vad Sverige behöver för att skapa nya attraktiva och kunskapsintensiva jobb”, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic.

Hon ska tala vid invigningen och uppger att regeringen vill göra mer för att gynna den positiva utvecklingen inom bland annat spelindustrin, som är en allt viktigare bransch där många arbetstillfällen skapas.

”Skolan har en nyckelroll för att Sverige ska kunna fortsätta vara ett av världens snabbast växande länder inom bland annat spel. Vi ska under våren exempelvis se över hur samverkan mellan gymnasieskolan och inkubatorsverksamheter som denna kan stärkas. Skolverket har fått i uppdrag att ta fram en digitaliseringsstrategi och en utredning tittar på hur de kreativa ämnena åter kan bli en naturlig del av gymnasieskolan.”

Tyck till
Tyck till