Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Fritt fram att stå till vänster i rulltrappan

  • Foto: TT

Tillhör du dem som känner ilskan koka när någon står till vänster i rulltrappan finns det anledning att tänka om. Systemet med att lämna den ena sidan öppen till de som vill gå upp är långt ifrån effektivt, skriver Guardian.

Det finns få sätt att göra sig så oense i kollektivtrafiken som att bryta rulltrappans gyllene regel och ställa sig till vänster. Regeln är närmst universell – att ställa sig på fel sida i till exempel New York eller London kan snabbt resultera i en utskällning eller åtminstone ondas blickar.

Tanken är att den vänstra filen ska finnas för de som har bråttom eller är för otåliga för att stå still i rulltrappan. Det betyder däremot inte att det är mer effektivt, enligt den brittiska tidningen Guardian.

Studier har visat att systemet istället blir väldigt ineffektivt på stationer med långa och branta rulltrappor. Möjligheten att snabba på rulltrappfärden utnyttjas bara av en liten andel av resenärerna vilket betyder att rulltrappans kapacitet inte utnyttjas på ett optimalt sätt.

Vid en särskilt djup tunnelbanestation i London har stadens transportmyndighet räknat ut att rulltrappans kapacitet skulle öka med över 31 personer per minut om passagerarna stod på båda sidorna istället för att lämna den vänstra fri. Därför bestämde sig myndigheten för att testa teorin på samma tunnelbanestation.

Först övervägde de att ställa uniformerad personal i vänsterfilen för att hindra resenärer från att passera.

”Efter att frågor om eventuella överfall lyftes bestämde vi oss för att det inte var en bra idé. Så vi provade uppmuntran”, säger Celia Harrison, kundstrateg på myndigheten, till Guardian.

Försöket slutade med blandade resultat. Resenärerna anpassade sig efter den nya regimen medan myndigheten hade personal på plats men gick tillbaka till den gamla ordningen så fort experimentet var över.