Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Uppåt igen för nya varumärken

  • Zlatan Ibrahimovic. Foto: TT

Ansökningarna om att registrera nya varumärken ökade i fjol, efter flera års nedgång. Ökad kunskap hos företagare är en trolig anledning.
Det finns också en speciell trend: att registrera sitt eget namn.

Den som kommit på ett varumärke och vill ha det för sig själv bör göra en ansökan hos Patent- och registreringsverket (PRV). Ifjol inkom 8 965 ansökningar, en ökning med 5,7 procent från året före. Men någon rekordnivå är det inte tal om.

" För sex-sju år sen hade vi över 10.000 ansökningar. Nu är vi glada att det ökar igen", säger Patrik Rönnqvist, chef för design- och varumärkesavdelningen på PRV.

Han tror att en ökad medvetenhet om varumärkens betydelse ligger bakom uppgången.

Man vet sedan tidigare att antalet ansökningar påverkas av konjunkturen. En annan faktor som spelar in är att det numera finns en europeisk varumärkesmyndighet, som man kan gå direkt till.

Varumärken är inget nytt påfund. De äldsta registrerades redan i slutet av 1800-talet. Ungefär tre ansökningar av fyra blir godkända av PRV.

"När vi säger nej beror det på att det redan finns något liknande. Det får inte vara någon som helst risk att konsumenter blandar ihop varumärken", framhåller Patrik Rönnqvist.

Däremot kan liknande varumärken få förekomma på helt olika produkter, eller tjänster.

En trend på senare år är att kända personer registrerar sitt eget namn, eller en del av det, som varumärke. Som Zlatan Ibrahimovic eller Carolina Klüft.

"Det är mest idrottspersoner, men även till exempel bloggare", säger Patrik Rönnqvist.

Några musikartister finns också med. En av dem är Dogge Doggelito, som registrerat sitt riktiga namn: Douglas León.

"Det är bra att säkra upp, så det inte blir några problem. Det har hänt att någon satt upp affischer om att jag skulle uppträda, fast jag inte alls skulle göra det", säger Doggelito till TT.

Tyck till
Tyck till