Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Starbucks storsatsar i Kina

Amerikanska kafékedjan Starbucks genomför en stor satsning på nya kaféer i Kina. Bara i år tänker företaget öppna 500 Starbuckskaféer i landet, skriver CNN Money.

Starbucks målsättning är att ha minst 3.400 kaféer i Kina år 2019. Det innebär en ökning med 70 procent över de 2.000 kaféer, i 100 kinesiska städer, som företaget har nu.

"Som Starbucks näst största och snabbast växande marknad globalt representerar Kina den viktigaste och mest spännande möjligheten framöver", säger vd Howard Schultz till nättidningen.

Trots att Kinas tillväxt har visat tecken på att bromsa in satsar flera utländska kedjor, som McDonald's och Kentucky Fried Chicken, på att öka sin närvaro i landet och slå mynt av den växande medelklassen.

Starbucks säljer i Kina de typiska kaféprodukterna som latte och scones, men också lokala matvaror och drycker som frappuccino med röda bönor, korvrullar och månkakor.

Tyck till
Tyck till