Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Annonsintäkter rasade i december för svenska medier

Annonsintäkterna i svenska medier rasade i december jämfört med samma månad i fjol.
Nedgången blev 17,4 procent till 800 miljoner kronor, enligt Sveriges mediebyråer, som hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.

Nedgången förklaras delvis av att december 2015 hade en faktureringsdag mindre än samma månad året före.

För hela 2015 ökade medieinvesteringarna med 0,1 procent till omkring 13 miljarder kronor, enligt den så kallade Mediebyråbarometern.

Kvällspressens medieinvesteringar rasade med 35 procent under 2015 och för samtliga tryckta medier blev nedgången 15 procent. Även tv hade en negativ utveckling, med en nedgång på 6,1 procent.

För de digitala kanalerna blev det dock ett rejält lyft med 20 procent under året till 648 miljoner kronor. Även bio och utomhus/trafik-reklam gick bra.

"Trenden har förstärkts och under året drivits av online-video, programmatiska köp och annonsering i sociala medier. Ökningen i digitala kanaler är nu större än någonsin", skriver Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

I julhandeln fick tryckta medier och internet draghjälp av att många detaljister investerade i dessa kanaler, enligt Sveriges mediebyråer.

Ny karriär? Regga ditt CV på flera jobbsajter samtidigt! (Extern tjänst)

Tyck till
Tyck till