Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Storslam för Volvo XC90

  • Volvos USA-chef Lex Kerssemakers med priset för Truck of the Year 2016. Foto: Håkan Matson

DETROIT. Det blev verkligen Volvo Cars dag på bilsalongen i Detroit i dag. Först den prestigefulla utmärkelsen "Truck of the Year" för XC90, sedan världspremiär för nya S90.
"Och 2016 blir ytterligare ett år med rejäl tillväxt för oss", säger vd Håkan Samuelsson – som dock inte vill ange några siffror.

"Truck of the Year" det viktigaste priset på bilmarknaden i USA och XC90 vann priset också 2003, när modellen kom första gången.

Nu har den nya versionen redan hunnit erövra runt 40 olika utmärkelser – några av de viktigaste finns i faktarutan. XC90 slog Nissan Titan XD och Honda Pilot i finalen, medan priset "Car of the Year" erövrades av Honda Civic, före Chevrolet Malibu och Mazda MX-5.

"Vi är extremt glada, vi behöver bara lite tid att ta in det här. För oss är det oerhört viktigt att de 53 ledande journalisterna har röstat fram vår bil", sa Volvos USA-chef Lex Kerssemakers efter att omtumlad tagit emot priset.

Vd Håkan Samuelsson är inne på samma linje:

"Internt är det enormt viktigt. Det är ett kvitto på att bilen blir erkänd. Sedan är det förstås viktigt för vändningen här i USA. Det måste vara få kunder som i fortsättningen inte väger in vår XC90 när de ska köpa en ny SUV i klassen".

Volvos försäljning ökade visserligen med 24 procent i USA i fjol, men slutsiffran stannade vid drygt 70.000 bilar – fjärran från det första målet på 100.000 bilar. Dock har Volvo ökat med 80-90 procent under de sista månaderna av fjolåret.

"Vi kommer att ta ett rejält kliv mot målet 100.000 bilar under 2016", säger Samuelsson
Men efter prisutdelningen på morgonen fick USA-chefen Lex Kerssemakers frågor kring det kinesiska ägandet av Volvo.

En amerikansk journalist undrade om det faktum att en kinesisk bil nu för första gången vinner utmärkelsen "Truck of the Year" betyder något för importen av kinesiska bilar till USA – och om Volvo är ett svenskt eller kinesiskt märke.

"Jag har ingen uppfattning om kinesiska bilars möjligheter i USA. Vi är Volvo, vi svenska, har alltid varit det, men under skiftande ägarskap".

Håkan Samuelsson tycker att frågorna om ägarskapet är irrelevanta.

"Men samtidigt visar de att det finns både en respekt och en rädsla för kineser i USA. Vi har dock inte märkt något av det när vi nu säljer den Kina-tillverkade S60 Inscription här. Tvärtom uppskattar kunderna att bilen är förlängd och ger bättre benutrymme. Inte heller våra återförsäljare ser några problem med ägandet".

Premiären för S90 var mycket välbesökt. Volvo hade ställt fram två S90 – och designchefen Thomas Ingenlath talade entusiastiskt om modellen som den mest attraktiva Volvon hittills, medan utvecklingschefen Peter Mertens stack ut hakan och påstod att ingen tillverkare har kommit längre när det gäller självkörande bilar än Volvo.

Håkan Samuelsson, som själv har kört en S90 med det nya Autopilot-systemet under helgerna, säger:

"Till skillnad från tidigare system håller bilen rakt spår mitt i filen i farter upp till 130 km/tim. Det är ett stort steg mot vårt mål att lansera en självkörande bil 2020. Men då krävs det ännu mer teknik, bland annat många fler sensorer".

Tyck till
Tyck till