Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Motigt på hemmaplan för Norwegian

  • Foto: TT

Norwegian ska kriga med SAS om långdistansflygningar från Skandinavien. Samtidigt har lågprisbolaget åkt på en dubbelsmäll på hemmaplan.

SAS-chefen Rickard Gustafsson lanserade i fjol en satsning på långdistanslinjer från Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Långdistanslinjerna till USA och Asien är mer lönsamma och växer snabbare än de kort- och mellandistansrutter i Europa som SAS tidigare fokuserat på.

Det har den norska konkurrenten Norwegian redan upptäckt. Storägare och vd Björn Kjos kallar långdistanslinjerna för lågprisbolagets framtid.

"Priserna är högre och där behövs det billigare flyg", säger han.

Bolaget flyger i dag från Skandinavien till USA och Bangkok. Björn Kjos siktar främst på att växa på den transatlantiska trafiken.

"USA är lågt hängande frukt. Det går 36 flyg från London till New York varje dag, och vi har bara en daglig avgång", fortsätter han.

Nyckeln i Norwegians expansion på långdistansrutter är de nya Dreamlinerplanen som bolaget beställt. Efter ett lugnare 2015 ska flottan på över 100 flygplan växa ordentligt under 2016. Norwegian får i år 17 nya flygplan, varav fyra är Boeings nya Dreamliner som är bränslesnålare och effektivare än äldre flygplansmodeller. Därmed kommer Norwegian vid årsskiftet ha totalt 12 Dreamliner-plan, och fler är på väg.

De kraftiga expansionen gör att 2016 kan bli året då Norwegian petar ner SAS från tronen som Skandinaviens största flygbolag.

"Vi får se i slutet av året, men det har aldrig varit ett mål för oss", hävdar Björn Kjos.

Att köpa SAS är dock inte aktuellt.

"Det är bra att ha konkurrenter", säger han.

Björn Kjos mål är att kostnadsnivån ska vara cirka 50 procent lägre än traditionella aktörers, vilket han hävdar att Norwegian lyckats med i dag. En viktig anledning är den moderna flygplansflottan där planen har en snittålder på mindre än fyra år.

Precis som för alla andra flygbolag pressas kostnaderna också av det låga oljepriset. Norwegian prissäkrar aldrig mer än 50 procent av sin förbrukning, en bra strategi när priset på två år fallit från 110 dollar/fat till dagens 33 dollar.
Men Björn Kjos ångrar i dag att Norwegian i slutet av 2015 säkrade en del av sin förbrukning. Oljepriset har sedan årsskiftet backat 13 procent.

"I dag ser vi att vi lade oss för högt, men jag tror inte det är många flygbolag som säkrat sina priser bättre än oss", säger han.

Ett fallande oljepris är inte bara av godo utan slår också hårt mot Norge, flygbolagets största marknad.

"Vi har inte sett någon effekt än men vi förväntar oss att det kommer under 2016", säger Björn Kjos om sin hemmaplan.

Därtill har Norge sedan årsskiftet infört en ny skatt på flygresor, en avgift om 80 norska kronor per flygresa. Det är kunderna som i slutändan får betala.

"Skatten är olycklig. Jag tror vi kommer se att resandet minskar när priserna stiger och mindre flygplatser kommer läggas ner", säger Björn Kjos

Tyck till
Tyck till