ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Växande kritik mot SD-kontakterna

Kreabs täta kontakter med Sverigedemokraterna delar pr-branschen. Flera byråer är mycket kritiska till uppvaktningen av partiet och i förra veckan lämnade konsultföretaget Hegeli branschorganisationen Precis i protest.

Di har i flera artiklar berättat om de nära kontakter som pr-byrån Kreabs Sverigechef Markus Uvell byggt upp med personer i Sverigedemokraternas toppskikt.

Kontakterna har fått kritik från flera håll och har av näringslivsprofilen Marcus Storch beskrivits som moraliskt oförsvarbara. Även Ericssons ordförande Leif Johansson har riktat tung kritik.

På måndagen kunde Di berätta att Postkodlotteriet valt att frysa samarbetet med Kreab, på grund av byråns nära kontakter med SD.

”Jag måste ta ansvar för det varumärke som jag representerar och för de värderingar vi står för. Vi jobbar aktivt för mångfald i Sverige”, säger Postkodlotteriets vd Niclas Kjellström-Matseke.

Synen på Sverigedemokraterna delar den svenska pr-branschen. På kommunikationsbyrån Narva har man valt att inte ha några kontakter med partiet.

”Vi ser inte Sverigedemokraterna som vilket parti som helst. Det är ett parti som har värderingar som vi inte accepterar och vi har inte kontakter med SD”, säger Johan Molander, managing partner på Narva.

”Man kan göra både en moralisk och en affärsmässig bedömning. Oavsett vilken, kommer vi fram till slutsatsen att vi avråder från påverkansprojekt där SD är en viktig komponent”, fortsätter han.

På Geelmuyden Kiese, som är den största partnerägda kommunikationsbyrån i Skandinavien, har man tagit ett policybeslut att inte ha några enskilda möten med företrädare för Sverigedemokraterna.

”Vi står för öppenhet och transparens och har tagit ställning. Det här är inte ett parti som alla andra, det är inte ett varumärke som många av våra uppdragsgivare vill förknippas med”, säger Elizabeth Walentin, chef för public affairs på Geelmuyden Kiese.

Samma inställning har man på konsultbyrån Hegeli, som i förra veckan valde att lämna branschorganisationen Precis i protest mot att organisationen inte tagit avstånd från Kreabs SD-kontakter.

”Vi förstår att det för Precis kan vara obekvämt att ta ställning när de stora medlemmarna i organisationen har de mest intima kontakterna med SD. Men Hegeli public affairs tar ställning”, skriver grundaren och vd:n Richard Hellmark i ett öppet brev, som tidningen resumé tidigare skrivit om.

Även pr-byrån Westanders vd Patrik Westander har kritiserat Kreabs nära kontakter med SD och sagt att ett påverkansarbete riktat mot SD riskerar att stärka främlingsfientliga krafter.

Nav PR har också stängt dörren till SD. Byråns vd Sebastian Navab riktar i en intervju med Dagens Opinion hård kritik mot Kreabs kontakter med partiet.

”Vissa av deras näringslivskunder har kanske inget emot att Kreab har en djup relation med SD. Hoppas verkligen att många andra av deras kunder och medarbetarna inom kort tydligt markerar sitt missnöje. Kreabs lednings förkastliga agerande skadar hela branschen”, säger han till tidningen.

Sebastian Navab välkomnar Postkodlotteriets beslut att frysa samarbetet med Kreab.

”Det hedrar Postkodlotteriet, att man som vinstdrivande bolag ser sitt ansvar i samhällsutvecklingen och inte bara sin egen ekonomiska utveckling”, säger han till Di.

Kreabs Sverigechef Markus Uvell har själv skrivit om Kreabs kontakter med Sverigedemokraterna i en debattartikel i Dagens industri. Och Kreab är inte ensamma. Även andra byråer som JKL, Diplomat och Hallvarsson & Halvarsson har valt att hålla dörren öppen för SD, visar en genomgång som Dagens Opinion har gjort.

”För att kunna ge våra kunder råd behöver vi förstå och följa svensk politik, och det omfattar samtliga partier i riksdagen, alltså även SD”, säger JKL:s vd Maria Grimberg, till tidningen.

Narvas vd Johan Molander är övertygad om att kontakterna med SD kommer att diskuteras i branschorganisationen Precis.

”Tids nog så kommer det att ske en diskussion i Precis om de här sakerna, men innan det har skett tycker jag inte att det finns någon anledning att ha någon synpunkt på hur Precis hanterat det här”, säger han.

Hur ser du på kraven på större öppenhet inom pr-branschen?
”Det tycker jag i första hand är en fråga som den politiska världen äger, på vilket sätt man ska redovisa vilka kontakter man har med företag och organisationer och andra”, säger Johan Molander.

Här kan du läsa flera artiklar i Di:s granskning av Sverigedemokraterna och närignslivet.

Tyck till