ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

"Opinionsbilda mot främlingsfientlighet istället"

Näringslivet borde lägga sina resurser på att opinionsbilda mot främlingsfientlighet i stället för att försöka påverka Sverigedemokraterna. Det anser pr-chefen Patrik Westander, som varnar för ett bakslag.

Dagens industri har i flera artiklar rapporterat om de allt tätare kontakterna mellan näringslivet och Sverigedemokraterna. På tisdagen kunde Di berätta om Kreabs nära kontakter med partiet.

Pr-byrån Westanders vd Patrik Westander är kritisk till kontakterna med SD. Westander uppmanar sina uppdragsgivare att inte ta några som helst direktkontakter med Sverigedemokraterna i syfte att påverka deras politik.

”Ett påverkansarbete riktat mot SD riskerar att stärka främlingsfientliga krafter och kan även slå tillbaka mot uppdragsgivarens egen trovärdighet”, säger Patrik Westander.

”Som pr- och lobbykonsulter vill vi bidra till demokrati och samhällsnytta. SD bidrar till en främlingsfientlighet som gör Sverige till ett sämre land för oss alla”, fortsätter han.

Patrik Westander uppmanar näringslivet att tänka om.

”I stället för att försöka påverka SD vill jag rekommendera näringslivet att lägga sina resurser på att opinionsbilda långsiktigt mot främlingsfientlighet”, säger han.

Tyck till