ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Kanonsommar för friluftsbranschen

  • Foto: Fredrik Sandberg / TT

Perfekt sommarväder och rusning till svenska fjällen. Den svenska friluftsbranschen har haft ett bra år, men den starka dollarn ger branschen problem.

Friluftstrenden håller i sig, det märks inte minst i de svenska fjällen som lockat ovanligt många turister i år. Svenska Turistföreningens anläggning i Grövelsjön har hittills haft 15 procent fler besökare i sommar, i Abisko är ökningen 18 procent och Saltolouktas fjällstation har haft 24 procent fler gäster jämfört med i fjol.

Det är sköna siffror för tillverkarna av de skor och kläder som alla fjällvandrare behöver. Vädermässigt har friluftsbranschen också haft en kanonsommar med regn och kyla.

LÄS MER: Fjällräven rasar mot Fjälljävel

”Sommaren har varit bra för vår försäljning”, säger Martin Nordin, vd för Fenix Outdoor där butikskedjan Naturkompaniet ingår.

Fenix Outdoor är största svenska aktören i branschen med varumärken som Fjällräven och Primus. Intäkterna växte i fjol med 12 procent och även 2015 ser bra ut.

”Det ser generellt positivt ut för oss, vi har några varumärken som fortfarande har vissa problem på några marknader”, säger vd Martin Nordin.

På måndagen släppte bolaget en delårsrapport som visade på en nästan dubblad försäljning till 203,9 miljoner euro under första halvåret i år. Sifforna störs av att den tyska butikskedjan Globetrotter som Fenix Outdoor köpte i fjol nu är konsoliderad.

Men även de mindre aktörerna rider på friluftstrenden. Den klassiska kängtillverkaren Lundhags ökade i fjol sin omsättning med 29 procent till 177 miljoner kronor. Det är bolagets satsning på kläder som har visat sig lyckosam.

”Vi har hittat rätt i vårt sortiment och börjat växa utanför Sverige”, säger Lundhags vd Henrik Ottosson.

De svenska friluftsföretagen har haft stora framgångar utomlands, samtidigt som tyska och amerikanska märken som försökt etablera sig i Sverige har haft problem.

”Vi har starka inhemska varumärken som gör ett bra jobb”, säger Henrik Ottosson, vd på Lundhags, och nämner sitt eget bolag, Haglöfs och Fjällräven som exempel.

De svenska varumärken står sig bra på hemmamarknaden, och har också ett bra rykte på den stora tyska marknaden där skandinaviska varumärken står för funktion och kvalitet.

”Det har varit lättare för oss att etablera oss där än tvärtom”, säger Henrik Ottosson vars bolag växer kraftigt i Tyskland.

Hittills ser 2015 ut att bli ännu ett år med kraftig försäljningstillväxt för Lundhags. Men den starkare dollarn och därmed högre inköpspriser slår mot de svenska bolagens marginaler.

”Försäljningen går starkt, men resultatmässigt ser det tyngre ut. Den starka dollarkursen gör att vi säkert kommer få se prishöjningar framöver”, säger Henrik Ottosson.

Fenix Outdoor har större delen av sin försäljning utanför Sverige och påverkas därför inte lika mycket av en starkare dollar.

”Vi jobbar med sådan framförhållning så den påverkar oss inte just nu. Men blir inköpspriserna högre så får man höja sina egna priser”, säger Martin Nordin på Fenix Outdoor.

En bransch som växer (miljoner kronor)

Oms. 2014 Resultat e. fin. post. 2014 Oms. 2012 Resultat e. fin. poster 2012
Lundhags 177 11 97 5,3
Fenix Outdoor 2165 340 1725,9 226
Hilleberg 47,7 11,8 54,9 7,6
Trangia 36 9,6 34,8 6,9
Haglöfs 729,4 21,9 633,8 44,2
Tyck till