Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Krook & Persson investerar i kortbolag

Investerarduon Karl-Johan Persson och Stefan Krook köper in sig i kortbolaget Fidesmo, som vill revolutionera kollektivtrafiken. Även GI-experten Ola Lauritzson investerar i bolaget.

På torsdagen kunde Di berätta att H&M:s vd Karl-Johan Persson och Glocalnetgrundaren Stefan Krook stoppat in 95 miljoner kronor i sitt riskkapitalbolag 41an Invest. Nu står det klart att bolagets senaste investering är kortbolaget Fidesmo.

”Det är superduktiga ingenjörer som jag tror kan få till det entreprenöriella. Bara att göra busskortet smart är jättebra. Jag går själv runt med ett SL-kort som är fastklistrat i mobilen. Nu kan man få in en massa olika kort i ett kort”, säger Stefan Krook, vd för 41an Invest.

Totalt tar Fidesmo in knappt 4 miljoner kronor. Förutom 41an Invest har också kostrådgivaren och GI-experten Ola Lauritzson tillkommit som ny ägare. Även ordförande Jan Bosch, samt ledamöterna Niclas Lilja och Petter Lindström har investerat i denna runda.

Kapitalet ska användas för att lansera bolagets smarta kort som kan uppdateras från mobiler och internet.

”Vi är glada över att dessa namnkunniga investerare tror på vår idé och stödjer oss i vår lansering. Vårt mål är att Fidesmokortet ska ersätta alla dina nuvarande kort. I första steget ska vi dramatiskt förenkla biljettförsäljning för kollektivtrafik och nyckelhantering”, säger Mattias Eld, medgrundare och vd för Fidesmo.

LÄS MER: Så mycket investerar firma Persson och Krook

Just nu kan man använda Fidesmos kort i bilpoolen Sunfleet, på det låsta cykelgaraget Triply.se, samt för säker inloggning på hemsidor. Tekniskt sett är kortet även kompatibelt med alla kollektivtrafikkort i Sverige.

”Vårt mål är att teckna avtal med Stockholms lokaltrafik (SL), Östgötatrafiken, Jojo-kortet i Malmö och alla de andra”, säger Mattias Eld.

Han menar att dessa kommunala bolag kan spara pengar genom att samarbeta med Fidesmo.

”De slipper ju distribuera egna kort! Dessutom behöver besökare inte handla nya kort när de besöker en ny stad, vilket ökar tillgängligheten. Dessutom får kollektivtrafikbolagen en mobil försäljningskanal som gör att man kan köpa alla typer av biljetter i mobilen och tanka över dem till kortet på ett säkert sätt.”

Teknologin i kortet bygger på en app i mobilen och ett kort som kommunicerar med kortläsare och mobil via närfältskommunikation (NFC).

”Korten är bara en första fomfaktor. På sikt ska vi även finnas i USB-donglar, mobiltelefoner och smarta klockor”, säger Mattias Eld.

LÄS MER: Svenska trafikappen Fidesmo i prestigetävling

Fidesmo grundades i mars 2013 av tre ingenjörer med ett förflutet på Ericsson. Under sitt första räkenskapsår, som slutade den 31 april 2014 rapporterade man en omsättning på 1,2 miljoner kronor och en förlust på 267.000 kronor.

”Vi har en unik plattform som kan ersätta nästan alla kort i din plånbok. Målet är att expandera i Europa under 2015, främst inom kollektivtrafik, bilpooler och andra lokala tjänster. Det är en stor marknad. Bara SL säljer biljetter för 7 miljarder per år”, säger Mattias Eld.

Tyck till
Tyck till