Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Opinion Ledare

Ledare: Fridolin - det är vad du gör som räknas

  • Foto: Marcus Ericsson/ TT

Gustaf Fridolin är numera inte bara språkrör för Miljöpartiet utan även utbildningsminister. Det var därför inte oväntat att han skulle lägga de första 25 minuterna av sitt tal på skolan.

Sverige är inte landet lagom, påstod han. Men exemplifierade sedan detta som all ordning och reda som finns på olika ställen i samhället. Den här typen av motsägelser dominerade sedan talet.

För han la en del av talet på att betona liberala reformer och att ha makten att bestämma om sitt liv. När vi får göra förändringen till vår och inte något andra tvingar oss till kan vi ta oss hur långt som helst, sa han. I en debattartikel i dag i DN kallar partisekreterare Anders Wallner partiet för en frihetlig kraft som står upp för socialliberala värderingar.

Men senare i talet pratade Fridolin om att använda lagar och regler för att kontrollera omvärlden. Ett sätt att få resultat. Man får intrycket att den valfrihet han gillar allra mest är politikernas frihet att få bestämma.

Ett parti blir inte liberalt för att det kallar sig liberalt i en artikel. Utan det avgörs av den politiken som förs och Miljöpartiet har snarare tagit sjumilakliv bort från just liberalismen de senaste åren. Här finns alltså lite utvecklingspotential innan ”en frihetlig kraft” är ett korrekt epitet på just Miljöpartiet.

Gustaf Fridolin betonade också vikten av bildning genomgående i talet. Att vi måste skapa ett bildningsideal, det är inget som kan lagstiftas fram. Alla ska bygga detta tillsammans.

Samtidigt kritiserade han att lära sig saker utantill och katederundervisning. Trots att han tidigare konstaterat att man behöver kunna 40.000 ord för att förstå en dagstidning.

Det här går inte ihop. Bildning handlar till viss del om just att lära sig att rabbla saker, att komma ihåg fakta. För det först när du har gammal fakta som du kan börja använda den för att kritisera ny fakta. Du sätter saker i ett sammanhang.

Kunskap ger frihet, kunskap ger makten att tänka självständigt. Vikten av allmänbildning, eller snarare avsaknaden där av, har hans kollega Åsa Romson bryskt fått känna på nyligen. Inte så roligt.

Talet var genomgående icke-konfrontatoriskt och hade en mjuk ton. Inga anklagelser haglade och Fridolin lyfte fram det gemensamma med oppositionen snarare än konfliktlinjerna. Han tackade till och med dem på slutet.

Det här verkar vara en strategi, för i partisekreterare Wallners artikel betonades att de vill ha samarbete över blockgränserna i skolpolitiken. Samma parti som bröt friskoleöverenskommelsen så fort de fått nycklarna till tjänsterummen på Rosenbad.

Ett litet tips i all välmening – om ni vill samarbeta om skolan, börja med att hålla ingångna avtal. För att citera Gustav Fridolin själv från talet – det är vad du gör som räknas. Inte vad du har. Eller vad du säger i ett tal.

Menar Miljöpartiet allvar med viljan till samarbete kan de först slänga utredningen om vinster i välfärden i papperskorgen när de kommer till kontoret. Så länge Vänsterpartiet får hålla i styråran i regeringen kommer inget borgerligt parti ens lyfta luren när de ringer.

Det vore en utsträckt hand på riktigt och inte publikfriande populism från en solig scen i Visby.

Tyck till