ANNONS:
Till Di.se
Start Opinion Ledare

LEDARE: Propaganda för biståndspengar

En viktig del av statens budget är biståndsbudgeten, inte minst för att den finansierar en del av kostnaden för den stora migrationen vi har. Ramen för biståndet är 40 miljarder 2015, varav 29,5 miljarder går till internationellt bistånd. Resterande går framför allt till asylmottagandet i Sverige.

Nu ska en del av dessa pengar gå till opinionsbildning. I maj tog regeringen beslutet att ändra reglerna för nuvarande informationsanslag till Sida. Tidigare var syftet att höja kunskapen om biståndets resultat. Nu ska verksamheten även inriktas på opinionsbildning. Biståndsminister Isabella Lövin vill "öppna upp en levande debatt om biståndet". 

Vikten av en levande debatt kan nog många skriva under på. Men att värdefulla skattekronor ska ges till organisationer och tankesmedjor i syfte att påverka folks uppfattning om biståndet är usel idé. Det är inte statens uppgift. Verksamheter som lever av skattekronor ska berätta hur de använt pengarna och vad de åstadkommit. Ju mer transparens desto bättre. Om detta sedan är bra eller dåligt ska man lämna till medborgarna själva att avgöra.

Frågan om det offentliga ska syssla med att påverka folks åsikter aktualiseras i ännu högre grad av att den årliga politikerveckan i Visby inleds i helgen. Varje år medverkar nämligen en mängd offentliga aktörer, allt från kommuner och regioner till olika statliga institutioner. Förra året spenderades minst 63 miljoner skattekronor på Almedalsveckan enligt Skattebetalarna. En del av dessa pengar går varje år till opinionsbildning.

Om biståndsministern vill att människor ska tycka att biståndet gör nytta och är värd sina 40 miljarder ska hon se till att det gör det. Då kommer de som betalar - skattebetalarna - att tycka så helt utan påverkan av statligt understödda åsiktsmaskiner.

Sverige har internationellt sett en mycket generös biståndsbudget och tar dessutom ett stort ansvar för den allvarliga flyktingssituationen i världen. Då behöver samhället använda varje krona på rätt saker.

Att betala professionella opinionsbildare för att medborgarna ska tycka att den stora biståndssatsningen ger valuta för pengarna är inte det.

Tyck till