ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Volkswagen backar inte om motorhaverier

  • Foto: Ferdinand Ostrop / TT

Motormännens varning för Volkswagen biter inte. Den tyska biljätten ber inte om ursäkt för sina ifrågasatta motordelar, utan säger att allt sköts korrekt enligt en ”generös policy”.

Volkswagen har fått massiv kritik för de kamkedjor som orsakat dyra motorhaverier. I flera fall har biljätten från Wolfsburg lämpat över ansvaret på kunderna, och vägrat ta ekonomiskt ansvar för reparationer på uppemot 100.000 kronor. Motiveringen är att bilarna måste ha servats "fackmannamässigt".

Situationen ställdes på sin spets i förra veckan, då intresseorganisationen Motormännen gick ut i en formell varning för Volkswagen.

Vad Volkswagen gör är nu att bjuda in Motormännen till ”en konstruktiv dialog”.

Hur påverkar den här uppmärksamheten Volkswagens varumärke?
”Jag hoppas att vår bild av det här framkommer på ett tydligt sätt, att vi har som främsta ambition att hjälpa våra kunder”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.

Men biltillverkaren ändrar sig inte på någon punkt.

”Vi har ju en väldigt generös policy, men vi ska ta varenda fall seriöst där en kund kontaktar oss och anser sig felaktigt behandlad”, säger Marcus Thomasfolk.

Betyder det att man kan komma tillbaka till er efter att ha fått ett negativt besked en gång?
”Vi kommer att titta på alla fall. Om det är så att någon hör av sig och tycker att 'det här behandlade ni på ett felaktigt sätt', då är vi beredda att titta på det och se vad det kan leda till. Vi lovar gå till botten med det och göra vårt yttersta för att ge ett bra och tydligt svar.”

Fortfarande hävdar dock Volkswagen att det inte har varit något fel på kamkedjornas konstruktion, utan understryker ägarens ansvar att serva bilen enligt rekommenderat intervall och "fackmannamässigt".

Vad säger du om att Motormännen varnar för er?
”Jag tycker de går ut väldigt starkt, och vad de skriver i sitt pressmeddelande – att vi inte tar något som helst ansvar – är helt enkelt inte sant”, säger Marcus Thomasfolk.

Men det finns flera fall där ni inte hjälpt kunder?
”Jo, men man måste kunna påvisa att man servat bilen på ett fackmannamässigt sätt”

Finns det någon anledning till självkritik?
”Det är inte det att vi struntar i kritik, verkligen inte. I det här fallet vet vi med oss att vi har en generös policy.”

Det är kamkedjan på vissa TSI-motorer, som sitter flera modeller av VW, Audi och Skoda tillverkade mellan 2006 och 2014, som brister eller kuggar över. Reparationerna blir kostsamma – i vissa fall måste hela motorn bytas ut.

Tyck till