ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Mobil vid middag det mest förbjudna

  • Foto: Lev Dolgachov / Colourbox

Mobilprat om privatlivet när andra hör. Lägga ut förbättrade bilder på sig själv. Okej för många unga, men inte för vissa äldre.
Men det finns saker som är tabu i alla generationer.

Åsikterna om hur man bör uppföra sig med mobilen, på nätet och inom sociala medier skiljer sig ofta mellan unga och äldre personer.

Skillnaderna mellan olika åldersgrupper är överraskande tydliga, säger Stina Bengtsson, lektor på Södertörns högskola, som är en av forskarna bakom en enkät som gjorts på Göteborgs universitet.

"Generationsklyftan" kvarstår även när man jämför mellan lika flitiga användare av exempelvis internet i olika åldersgrupper.

Störst är skillnaden när det gäller att prata högt i mobilen om sitt privatliv när andra personer hör. Bland yngre, upp till 30 år, finns en klar övervikt för att det är okej. I gruppen mellan 30 och 39 år är ungefär lika många positiva som negativa. Men de flesta äldre personer ser beteendet som oacceptabelt.

Unga har en annan syn på var gränsen går för den privata sfären, säger Stina Bengtsson.

Frågan om det är accepterat att lägga ut förbättrade foton på sig själv på sociala medier gav ett i stora drag liknande resultat. Ja från yngre, nej från äldre.

I några frågor är åldersgrupperna eniga. Det är till exempel inte okej att använda mobilen medan man äter middag med sin partner. Minst fördömande är gruppen 25—29 år, men även där finns en klar övervikt emot beteendet.

Stina Bengtsson tror att orsaken kan sökas i att man inte vet vad den som pysslar med mobilen gör.

Det kanske pågår en kommunikation med någon annan. Det blir oförskämt, som att vända sig bort mitt i ett samtal. Det blir en skillnad mot att till exempel läsa tidningen vid frukostbordet.

Ungefär lika oacceptabelt är det att använda en påhittad identitet på internet, eller att använda högtalaren på telefonen utan att be om lov. Även i dessa fall är åldersgrupperna eniga.

Man är också överens om att inte vilja ha reklam som är kopplad till vilka sajter man besökt. Däremot är det okej för de yngsta att sprida reklam till vänner och följare på sociala medier, medan alla grupper över 40 år säger tydligt nej.

Tyck till