Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Opinion Ledare

Ledare: Michael Wolf borde börja cykla

En intressant sak med amerikaner är att de snabbt letar efter stora pengar när de vill ändra sina samhällen. Aktivisterna säger inte bara att deras sak är god, utan också att den är lönsam.

Det gäller även det snabbt växande cykelintresset i USA. Cykel är dokumenterat bra för hälsa och miljö, men de ekonomiska argumenten är underskattade.

I allt fler amerikanska stadsdelar och städer som satsar på ökad cykeltrafik ökar värdet på fastigheter, de attraherar höginkomsttagare och får en lönsam och trevlig gatumiljö med fler restauranger, caféer och småskaliga butiker. Cyklister spenderar till och med något mer pengar än bilister om man bygger gatorna på ett sätt som fungerar för dem.

I morgon har Fredrik Gerttens film Bikes vs Cars premiär på Folkets Bio. Filmen driver tesen att bil- och oljeindustrin byggde den moderna staden för bilen. Men bilar fungerar inte när städerna blir stora. De tar för stor plats. Elbil är inte lösningen. Bilinfrastruktur upptar 50 procent av Stockholms yta och 70 procent av Los Angeles. Att återgå till det tidiga 1900-talets cykelstäder vore mycket mer effektivt när världen urbaniseras.

Frågan är vilken ekonomisk kraft som kan bygga för cykel? Svaret från USA är: Michael Wolf. I egenskap av vd för Swedbank är han en stor investerare i fastigheter och som ordförande för Stockholms Handelskammare styr han över den mäktigaste lobbyorganisationen i Skandinaviens största stad. Han har kopplat greppet.

En storsatsning på cykel ökar bankens fastighetsinvesteringar, attraherar smarta personer och smarta företag och tillför alla de sociala och ekologiska hållbarhetsvärden han brinner för.

Det handlar delvis om att ta plats från bilfiler, men också om att bygga nytt för cykeltrafik. Tänk bil men för cykel: cykelbroar, cykeltunnlar, cykelparkeringsplatser och cykelautostrador från villan i Saltsjöbaden ända in till Slussen. Då kan man ju bo där ute. Nu stagnerar huspriserna i områden med för mycket bilköer in till stan.