ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Så slipper du onödiga möten

  • Slipp mötesstressen. Foto: Colourbox

Känns det som att du spenderar all din tid i möten? Tidningen Time har tipsen för hur du slipper springa från möte till möte.

1. Lär dig att prioritera.

Du kanske håller i alldeles för många trådar. Sätt dig ner och utvärdera vilka som faktiskt kräver din tid och vilka du kan lägga längre ner på prioritetslistan. Ta sedan ett samtal med chefen och diskutera vilka möten du faktiskt inte har tid med om du ska göra ditt jobb effektivt, tipsar Time.

2. Sätt en agenda.

Om du inte är säker på vad som ska avhandlas under ett möte eller varför du egentligen ska sitta med är det en varningsflagg för att det kan vara ett slöseri med din tid. Fråga vad syftet med mötet är och vad du förväntas bidra med så kan du bättre avgöra om det faktiskt är nödvändigt. Dessutom hjälper det dig och dina kollegor att vara mer effektiva under själva mötet.

3. Var inte rädd för att tacka nej.

Det är okej att säga nej till möten om de inte är nödvändiga. Känns det oartigt kan du skylla på en deadline och be om att ta frågorna över mail istället. I värsta fall kan du be om att skjuta upp mötet om det verkligen inte går att slingra sig ur, skriver Time.

4. Blockera din tid - bokstavligt talat.

Använder ni en digital kalender på jobbet - utnyttja faktumet att du själv kan boka upp din tid till annat än möten. Om dina kollegor kan se att du är upptagen slipper du säga nej.

5. Avsätt specifik mötestid varje vecka.

Kan du själv bestämma när du ska sitta i möten är en strategi att använda samma tidsperiod under bestämda dagar. På det sättet slipper du hela tiden avbryta ditt dagliga arbete.

6. Följ den gyllene regeln.

Vill du slippa slösa din egen tid på onödiga möten ska du inte slösa andras heller. Planera bara nödvändiga möten och håll dig till agendan.

Tyck till