ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

E-handeln går mot kraftigt julrekord

  • Foto: Colourbox

Julklappsinköpen på internet ökar och hittills i år har svenskarna köpt julklappar för miljarder, visar en ny rapport.

Det är Black Friday och i USA betyder det startskottet för julhandeln. Men även i Sverige kommer butiker i hela landet att pressa priserna under den kommande helgen. Därmed kan julhandel ges en rejäl skjuts mot vad som verkar bli ett säljrekord.

Julhandeln i fysiska butiker är fortfarande det vanligaste sättet för konsumenterna att inhandla klapparna (57 procent). Men e-handeln av julklappsinköpen har sedan förra året ökat från 35 procent till 43 procent.

”Tidigare år har många svenskar valt att handla julklappar från utländska sajter i samband med Black Friday, men förra året ökade våra paketvolymer kraftigt från e-handelsföretag i Sverige dagarna efter Black Friday. I år kommer många butiker satsa rejält på denna helg, både på internet och i fysiska butiker”, säger Arne Andersson, Postnords e-handelsexpert, i ett pressmeddelande.

Notan för förra årets e-handel av julklappar slutade på drygt 4 miljarder kronor. Prognosen för årets julhandel på internet ligger på 5,5-6 miljarder kronor, visar en rapport från Postnord.

Hittills i år nästan 1,7 miljarder kronor lagts på julklappar via internet, och det motsvarar 47 procent mer än vid motsvarande period för ett år sedan.

"E-handeln har förvisso visat en mycket kraftig tillväxt hela året, men den tillväxt för julklappsinköp på internet som indikeras av denna undersökning är anmärkningsvärd. Mycket tyder på att väldigt många konsumenter i år väljer att handla fler av sina julklappar i lugn och ro framför datorn eller via sin mobiltelefon och få dem levererade hem av sin brevbärare eller till ett postombud nära hemmet", säger Arne Andersson.

De julklappar som har handlats flitigast på internet hittills i år är kläder och skor (22 procent). Näst mest populärt att e-handla är böcker (19 procent) och på tredje plats kommer leksaker (17 procent).

Undersökningen visar också att 36 procent av svenskarna har handlat julklappar i år för ett värde av 3,9 miljarder kronor, även det mer än motsvarande period förra året.

Enligt Postnord beror ökningen främst på att varor på internet har köpts för ett betydligt högre värde än vid samma tidpunkt för ett år sedan.

Fotnot: Rapporten bygger på en undersökning med 2002 respondenter genomförd den 23-25 november 2015 med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år med hjälp av TNS Sifo:s webbpanel.

Tyck till